افزایش سن در مردان، داروهای مکمل در بدنسازی از مهم‌ترین عوامل ناباروری در مردان است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از افزایش سن در مردان، مصرف داروهای مکمل در بدنسازی، مصرف سیگار و مشروبات الکی به‌عنوان عوامل ناباروری در مردان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر عمادالدین موعودی گفت: تقریبا از هر ۶ زوج یک زوج با مشکل نازایی روبرو می‌شوند که تقریبا نیمی از موارد علل آن به مردان ارتباط داده می‌شود.
دکتر عمادالدین موعودی ارولوژیست دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: ازنظر تعریف زمانی که زوجی بدون پیشگیری و با داشتن رابطه زناشویی مرتب بعد از یک سال اگر همسرش باردار نشود نازایی اطلاق می‌شود البته نزدیک به ۹۰٪ موارد بارداری در شش ماه ابتدا رخ می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه ما چه زمانی ناباروری را باید بررسی کنیم، تصریح کرد: اگر زوجی بعد از یک سال از اقدام به بارداری ناموفق بود باید ارزیابی‌ها را شروع نمایند ولی در بعضی مواقع زودتر از این زمان نیز بررسی‌ها را انجام دهد، مهم‌ترین موارد آن، سن بالای زوجه یا داشتن موارد فامیلی نازایی است.

 

 

دکتر موعودی اذعان داشت: ارزیابی نازایی در مردان ازاین‌جهت ارزش دارد که موارد قابل اصلاح وجود دارد که می‌توان با روش‌های مصنوعی باروری اقدام نمود و مهم‌ترین اقدامات برای ارزیابی مردان با ناباروری گرفتن شرح‌حال و معاینه و بعدازآن آزمایش‌ها است. 


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با توجه به اینکه از مهم‌ترین علل ناباروری در مردان،  واریکوسل یا واریس بیضه است، گفت: برگشت خون در سیاهرگ های بیضه منجر به افزایش دما در بیضه ها خواهد شد و بدنبال آن تولید نطفه یا اسپرم کاهش می یابد.


این متخصص اظهار داشت: علت ایجاد واریس بیضه، نقص در دریچه‌های سیاهرگی است که بیماری بسیار شایعی است و راه تشخیص آن، معاینه می باشد.


وی گفت: درمان واریس بیضه در صورتیکه با ناباروری همراه باشد و آزمایش نطفه نیز مختل باشد جراحی است البته عمل کوچکی محسوب می‌شود با جراحی واریس از بین می‌رود ولی احتمال باردارشدن همسر ۵۰ الی ۶۰ درصد است که درواقع موارد عدم بارداری به علل دیگر در مرد یا مربوط به همسرش برمی‌گردد ولی این درصد موفقیت برای نازایی درصد بسیار بالایی محسوب می‌شود.


متخصص جراحی کلیه دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد و گفت: از علل دیگر ناباروری مردان مصرف داروهای آنابولیک یا استروییدی است که متأسفانه مصرف آن به‌ویژه در افرادی که بدنسازی می‌کنند رو به افزایش است حتی مکمل‌هایی که مصرف می‌کنند احتمال این‌که مواد هورمونی داشته باشد زیاد است که منجر به فقدان نطفه می‌شود چه بسا گاها بعد از قطع آن‌ها نیز ممکن است برگشت نکند.


این پزشک در همین راستا ادامه داد و گفت: مصرف سیگار و بدتر از آن قلیان، مصرف بیش‌ازحد الکل از مواردی است که می‌تواند از علل کاهش قدرت باروری شود.


دکتر موعودی اظهار داشت: سبک زندگی سالم و مناسب می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در افزایش قدرت باروری مردان داشته باشد و به درمان ناباروری مردان کمک کند و برای داشتن سبک زندگی سالم، رعایت نکاتی مانند داشتن تغذیه‌ مناسب و غنی از مواد مغذی و همچنین حفظ وزن طبیعی بدن توصیه می‌گردد.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته که باید از کشیدن سیگار و مصرف زیاد مشروبات پرهیز شود، گفت: از مصرف ترکیبات استروئیدی که در باشگاه‌های ورزشی مورداستفاده قرار می‌گیرد خودداری شود و سبزیجات سرشار از بتاکاروتن مثل هویج، کاهو و اسفناج که می‌تواند قدرت حرکت اسپرم‌ها را افزایش دهد مصرف نمائید. 


در پایان این متخصص توصیه نمود: اگر قصد پدر شدن دارند هر چه زودتر اقدام کنند چون با افزایش سن قدرت باروری در هر دو جنس کاهش می‌یابد.

 


 

اشتراک گذاری: