راه‌های پیشگیری از پارگی زودرس کیسه آب جنین

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از فشارخون، دیابت، مصرف سیگار و دخانیات، استرس های شدید بعنوان دلایل پارگی زودرس کیسه آب جنین نام برد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر یزدانی گفت: پاره شدن کیسه آب یکی از اتفاق‌های شایع در دوران  بارداری است که  ممکن است منجر به زایمان زودرس شود و این اتفاق، برای مادر و نوزاد می‌تواند خطرناک باشد.
دکتر شهلا یزدانی متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: کیسه آب جنین حاوی مایع آمنیوتیک بوده و به رشد بخش‌های مختلف بدن جنین مانند ریه و سیستم گوارش کمک می‌کند و همچنین مانند یک سد دفاعی از جنین در برابر ضربات و عفونت‌ها محافظت می‌نماید.. 
وی با اشاره به اینکه جنین تا زمان تکمیل ریه‌های خود در این مایع نفس می‌کشد و با ورود این مایع به داخل سیستم گوارشی، اعضای گوارشی او تکمیل می‌شود، اظهار داشت: تمامی این موارد نشان دهنده اهمیت مایع آمنیوتیک و کیسه آب جنین، و ضرورت مراقبت از آن را بیشتر نشان می‌دهد.

دکتر شهلا یزدانی تصریح کرد: عفونت ها، نارسایی دهانه رحم، بالا بودن فشارخون، دیابت،مصرف سیگار و دخانیات، خونریزی طی بارداری، استرس های شدید و ناگهانی و.. از علل پارگی زودرس کیسه آب می باشند.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطر نشان کرد: اگر پارگی کیسه آب در سن پایین بارداری اتفاق بیافتد می تواند منجر به عفونتهای جنینی در داخل رحم گردد و همچنین می تواند  بعد از به دنیا آمدن نوزاد نارس باعث بستری شدن طولانی نوزاد و خطرات جدی برای نوزاد شود.


این پزشک در پاسخ به سوال «آیا می توان از پارگی زودرس کیسه آب پیشگیری کرد؟» اذعان داشت: تمامی عوامل خطرهای ایجاد کننده قابل پیش بینی و پیشگیری نمی باشند ولی می توان با درمان عفونت های زنان قبل از اقدام به بارداری و یا در طی بارداری، کنترل فشارخون و دیابت، قطع مصرف دخانیات و دور بودن از استرس های محیطی از این مشکل طی بارداری جلوگیری کرد. 


وی در همین راستا عنوان کرد: مادران باردار در صورت داشتن درد یا علایم مبنی بر فشار لگنی که ممکن است نشانه ای بر باز شدن دهانه رحم و احتمال پارگی کیسه آب باشد، باید به پزشک مراجعه و درمان های لازم را دریافت نماید.


دکتر شهلا یزدانی اذعان داشت: پارگی کیسه آب جنین ممکن است هیچ دردی نداشته و اتفاقی که به یکباره رخ می‌دهد و مادر را غافلگیر می‌کند. این اتفاق به این صورت است که مایعی گرم و شفاف به‌صورت ناگهانی از واژن خارج می‌شود.

 


 

اشتراک گذاری: