دهه سوم بهترین سن برای بارداری می باشد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دهه سوم بانوان را بهترین سن برای بارداری دانست و گفت: زنان در این سن قدرت باروری بسیار بالایی دارند و خطرات بارداری بسیار کمتر است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر بوذری با اشاره به اینکه تصمیم برای بارداری و زمان اقدام به بارداری تحت تاثیر عوامل مختلفی می باشد، گفت: از عوامل  موثر در تصمیم زوجین برای بارداری، عوامل بیولوژیکی، روانی و مالی بوده است.
دکتر زینت السادات بوذری متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: سنین باروری از دوران  نوجوانی (بلوغ ) تا زمان یائسگی یا قطع عادت ماهیانه گفته می‌شود ولی در شرایط فعلی با توجه به بالا رفتن سن ازدواج تخمین این سن کمی مشکل گردیده است.

وی عنوان کرد: بهترین شانس برای باردار شدن در دهه سوم زندگی است، زنان در این سن قدرت باروری بسیار بالایی دارند، بدن زنان بیشترین تعداد تخمک با کیفیت خوب را در این سن دارد و خطرات بارداری بسیار کمتر است.
این متخصص کاهش قدرت باروری زنان به میزان کمی از اوایل دهه چهارم آغاز می‌گردد و میزان این کاهش در سنین 35 تا 45 سالگی افزایش می یابد. 


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: شانس بارداری یک زن 30 ساله سالم در هر ماه در حدود 20 درصد است، اما در 40 سالگی، این عدد به کمتر از 5 درصد در هر سیکل قاعدگی می رسد.


این متخصص گفت: بهترین سن بارداری، از سن ۲۰ تا ۳۶ سال می باشد و کمتر از این سن و بالاتر از آن می تواند عوارض خاص خودش را داشته باشد.


متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه بازه ۲۰ تا ۳۶ سنی بهترین پیامد را هم برای مادر و هم برای جنین در بردارد، گفت: بارداری در هر سنی، مزایا و معایبی را به همراه خواهد داشت، با افزایش سن زنان، سن تخمدان‌ها هم افزایش می‌یابد و تخمک‌ها نیز کیفیت ابتدایی را نخواهند داشت.


 وی در همین راستا افزود: احتمال به وجود آمدن ناهنجاری‌هایی که می‌توانند بارداری را تحت‌تاثیر قرار دهند، از قبیل اندومتریوز و ناهنجاری‌های لوله‌های رحمی هم با افزایش سن بیشتر می‌شود. 

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: خطر سقط جنین در زنان با افزایش سن افزایش می یابد بطوریکه در سن 20 تا 24 ساله، 10 درصد ، 35 تا 39 سالگی، 18 درصد و احتمال سقط جنین در زنان 40 ساله، 34 درصد می باشد.


دکتر بوذری اظهار داشت: به دلیل مجموع این عوامل، قدرت بارداری در سنین بالای ۳۲ سال کاهش می یابد و در فاصله ۳۶ تا ۳۷ سال کاهش قدرت باروری با سرعت بیشتری همراه خواهد شد.

  


 


 

اشتراک گذاری: