کاهش ۱۰ درصدی مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر در بابل

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل از کاهش ۱۰ درصدی مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر در بابل در۶ سال اخیر خبر داد و گفت: این آمار نشان‌دهنده فعالیت های گسترده در زمینه پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر در این شهرستان می باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر جلاهی بیان داشت: یکی از شاخص‌های مهم دستیابی به اهداف بیماری‌های غیر واگیر (NCD) بر اساس سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر (۱۴۰۴-۱۳۹۵) کاهش مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری‌ها می‌باشد که بر همین اساس اجرای برنامه پیشگیری و کنترل ۴ بیماری دیابت، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های مزمن تنفسی با پیشگیری و کنترل عوامل خطر مشترک بیماری‌های غیر واگیر مانند کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب، مصرف الکل و دخانیات بر اساس دستورالعمل ایراپن در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفت.

دکتر حسین جلاهی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بابل با جمعیت ۵۱۹۰۵۴ نفر (۳۲۶۶۸۷ نفر جمعیت بالای ۳۰ سال)، علی‌رغم دوره اپیدمی کرونا از اواخر سال ۱۳۹۸، شاخص شناسایی دیابت به حدود ۱۳ درصد (با میانگین کشوری حدود ۱۴ درصد) و شاخص شناسایی فشارخون بالا به حدود ۲۱ درصد (با میانگین کشوری حدود ۳۲ درصد) افزایش‌یافته است.

این مسئول ادامه داد: مرگ و میر نسبی ناشی از بیماریهای غیرواگیر به کل موارد مرگ و میر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بابل از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰  که با کاهش حدود ۱۰ درصدی همراه بوده است مؤید این فعالیت های گسترده در زمینه پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر می باشد.

وی گفت: با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین ارکان پیشگیری از NCD ، خود مراقبتی در تمام سنین و آموزش افراد سالم و بیمار جهت دریافت خدمات ارائه‌شده از مراکز و پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت ارائه‌دهنده خدمات تحت پوشش معاونت بهداشتی  می‌باشد، بر این اساس برنامه‌ریزی در هر سه سطح پیشگیری با آموزش خود مراقبتی و بیماریابی و کنترل مطلوب جهت پیشگیری از عوارض حاد و مزمن این بیماری‌ها با تشخیص و مراقبت به‌موقع توسط تیم سلامت متشکل از پزشک، ناظر و مراقب سلامت، بهورز و ... صورت می‌گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: در نیم سال اول سال جاری این مراقبت‌ها به حدود ۷۳ درصد در بیماران دیابتی و ۸۸درصد در بیماران با فشارخون بالا ارتقا داده شد.

وی اذعان داشت: از هر فرصتی مانند مناسبت‌های بهداشتی و مذهبی (۳۰ شب و ۳۰ مسجد و..)، تریبون نماز جمعه، آموزش‌های برون بخشی (آموزش‌وپرورش، ادارات، کارخانه‌ها و ...) تا آموزش‌های چهره به چهره جهت آموزش خود مراقبتی و غربالگری بهره داری شد.

سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در بابل

دکترحسین جلاهی گفت: با تلاش برای ثبت سرطان‌ها از آزمایشگاه‌های پاتولوژی دولتی و خصوصی تحت پوشش این دانشگاه به‌صورت آنلاین در سامانه سیمای سرطان، نظام ثبت مبتنی بر جمعیت سرطان ارتقا داده‌شده است و تشخیص زودهنگام سرطان‌ها با آموزش و پیگیری به‌موقع در دستور کار قرار دارد، به‌نحوی‌که مرگ‌ومیر ناشی از سرطان از سال ۱۳۹۵ از حدود ۱۹ درصد به حدود ۱۴ درصد در سال ۱۴۰۰ کاهش‌یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد و گفت: در بررسی‌های انجام‌شده در شهرستان بابل سرطان پستان بیشترین شیوع در مبتلایان به سرطان را دارد و سرطان‌های معده، روده بزرگ، پوست و پروستات به ترتیب شایع می‌باشند که این مسئله نشان‌دهنده بالا بودن عوامل خطر مرتبط با این سرطان‌ها می‌باشد که نیازمند اقدامات پیشــگیرانه و شناســایی عوامل خطــر مرتبط، غربالگری، تشــخیص زودرس، درمان، اطلاع‌رسانی و آموزش می‌باشد.

این مسئول بیان داشت: برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی که در حال حاضر در تعدادی از دانشگاه‌ها بطور آزمایشی درحال اجرا می باشد ، در صورت شروع در سطح کل کشور ، در این دانشگاه آمادگی لازم برای اجرای این برنامه وجود دارد.

دکتر جلاهی گفت: مهم‌ترین عوامل خطر ایجادکننده بیماری‌های غیر واگیر، تغذیه نامناسب، کم‌تحرکی، مصرف دخانیات، چاقی، فشارخون بالا، دیابت و اختلالات چربی خون هستند که همگی ریشه در الگوی نامناسب زندگی دارند بطوریکه با  شیوه و سبک زندگی سالم می‌توان شیوع بیماری‌های غیرواگیر را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

اشتراک گذاری: