"دارو درمانی بدون آسیب" سومین چالش جهانی برای ایمنی بیمار

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل از "دارو درمانی بدون آسیب" به عنوان سومین چالش جهانی برای ایمنی بیمار خبر داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر محسن رضازاده به مناسبت روز ایمنی بیمار اظهار داشت: داروها بیشترین کاربرد را در مراقبت های سلامت دارند و آسیب های مربوط به دارو علاوه بر بار اقتصادی و روانی، بیشترین سهم از کل آسیب های قابل پیشگیری ناشی از مراقبت های ناایمن را تشکیل می دهد.
دکتر رضازاده معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به این موضوع و شناخت پیچیدگی پیشگیری و کاهش آسیب های دارویی، شعار روز جهانی ایمنی بیمار در سال ۲۰۲۲، "ایمنی دارویی" انتخاب شده است، گفت: هدف از اجرای این پویش، ترغیب انگیزه لازم در جهان به منظور تثبیت تلاش‌های مداوم WHO در جهت فراهم شدن "ایمنی بیمار" می باشد.
این مسئول ادامه داد: شیوه های ناایمن دارو درمانی و خطاهای دارویی یکی از دلایل اصلی آسیب و زیان های قابل پیشگیری در سیستم های مراقبت بهداشتی در سراسر جهان است که در سطح جهانی هزینه مربوط به خطاهای دارویی سالانه ۴۲ میلیارد دلار برآورد شده است. 
دکتر رضازاده با اشاره به اینکه خطاها ممکن است در مراحل مختلف فرآیند مصرف دارو رخ دهند، اذعان داشت: بدیهی است برای حمایت از اقدامات مدوام، همکاری گسترده ای از ذینفعان این امر، مورد نیاز است و به همین جهت، سازمان جهانی بهداشت موضوع "دارو درمانی بدون آسیب" را به عنوان سومین چالش جهانی برای ایمنی بیمار معرفی کرده است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: هدف این چالش، کاهش ۵۰ درصدی آسیب شدید و قابل پیشگیری ناشی از دارو در سطح جهان در ۵ سال آینده می باشد.

اشتراک گذاری: