سی شب، سی مسجد سنت حسنه‌ای که تبدیل به دومینوی خیر شد

طرح سی شب سی مسجد» دانشگاه علوم پزشکی بابل طرحی که در ابتدا پیگیری مباحث درمانی را در دستور کار داشت اما به نظر یکی از پزشکان فعال این طرح یک دومینوی خیری بود که به راه افتاد و در جای‌جای کشورمان به یک کار حسنه در سایر حوزه‌های جهادی یعنی خارج از مسائل پزشکی تبدیل شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، | طرح «سی شب سی مسجد» برای مردم بابل طرح آشنایی است، طرحی که کادر درمان به مدت سی شب ماه مبارک رمضان با حضور در مساجد شهرستان به صورت رایگان خدمات پزشکی ارائه می‌دهند و این طرح مورد استقبال مردم قرار گرفته  بود اما کرونا دو سال در اجرای طرح وقفه ایجاد کرد که با فروکش کردن کرونا، مجددا در ماه مبارک امسال این طرح در حال انجام است.
امسال یازدهمین سالی است که طرح «سی شب سی مسجد» با محوریت آموزش بهداشت و سبک زندگی اجرا شد.

طرح اعزام گروه پزشکی تخصصی و عمومی که به طور کاملا داوطلبانه همراه با ویزیت رایگان و آموزش مطالب بهداشتی ـ درمانی به مساجد مناطق محروم شهرستان بابل انجام می‌شود علاوه بر رضایتمندی قشر آسیب‌پذیر جامعه، هدف‌های دیگری را نیز دنبال می‌کند که از جمله آنها حضور پزشکان در فضای مسجد در ماه مبارک رمضان و گسترش پیوند علم و معنویت، گسترش روحیه جهادی و داوطلبانه در بین جامعه پزشکی، آموزش چهره به چهره و ارائه مطالب آموزشی ویژه روزه داران و بیماری‌های شایع، ارائه خدمت صادقانه کادر پزشکی و حضور ملموس مسؤولان و پزشکان در بین مردم است.

آغاز دوباره طرح سی شب سی مسجد پس از وقفه دو ساله در بابل

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: یازدهمین سال اجرای طرح سی شب سی مسجد پس از دو سال وقفه بعلت شیوع کرونا در ماه رمضان سال جاری با محوریت آموزش بهداشت و سبک زندگی اجرایی شد.
دکتر سیدعلی مظفرپور سرپرست دانشگاه گفت: طرح اعزام گروه پزشکی تخصصی و عمومی به صورت کاملا داوطلبانه همراه با ویزیت رایگان و آموزش مطالب بهداشتی درمانی به مساجد شهرستان بابل ویژه مناطق محروم در شبهای ماه مبارک رمضان را برای اولین بار در کشور در سال 1389 راه اندازی شد.  
وی بیان کرد: هدف از اجرای این طرح را ویزیت رایگان افراد محروم روستاها و رضایتمندی قشر آسیب پذیر جامعه، حضور پزشکان در فضای مسجد در ماه مبارک رمضان و گسترش پیوند علم و معنویت، گسترش روحیه جهادی و داوطلبانه در بین جامعه پزشکی، آموزش چهره به چهره و ارائه مطالب آموزشی ویژه روزه داران و بیماری های شایع، ارائه خدمت صادقانه کادر پزشکی و حضور ملموس مسئولین و پزشکان در بین مردم دانست.  

      

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: طرح سی شب سی مسجد با همکاری بسیار صمیمانه و جدی بسیج جامعه پزشکی و با حضور بیش از 200 پزشک فوق تخصص، متخصص، پزشک عمومی، دندانپزشک، پرستار و ماما، اورژانس 115، سخنران ( آموزش سلامت و پیشگیری از کرونا و ..)، خدمات دندانپزشکی سّیار، واکسیناسیون علیه کرونا، ترویج زایمان طبیعی و فرزندآوری، سنجش فشار خون و قند خون، ویزیت مامایی انجام خواهد شد. 
دکتر مظفرپور بیان کرد: این طرح در سال 89 برای اولین بار در کشور با تعداد 10 پزشک عمومی، 3 متخصص، 17 پرستار توسط دانشگاه علوم پزشکی در بابل اجرا شد و در سال 98 به همت بیش از 56 پزشک متخصص و فوق تخصص، 10 پزشک عمومی، 11 دندانپزشک، 81 پرستار و22 ماما،  75 همکار اورژانس 115 دانشگاه ، 15 سخنران ( آموزش سلامت ) برگزار شد.

    

این مسئول گفت: کلینیک سیار دندانپزشکی دانشگاه نیز به صورت مستمر در این 30 شب حضور فعال خواهد داشت و خدمات سرپایی دندانپزشکی شامل کشیدن، جرم گیری، پر کردن و .. را ارائه می کند.  
دکتر مظفرپور اظهار کرد: یکی دیگر از نکات قابل اهمیت در طرح "سی شب شصت مسجد" امسال بحث آموزش محور بودن و ارتقای سطح آگاهی مردم شهر و روستا در مورد سبک زندگی و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر خواهد بود که توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل و کارشناسان مربوطه اجرا می شود.

این طرح یک دومینوی خیر بود

دکتر علیرضا سفیدچیان  یکی از اعضای تیم پزشکی طرح سی شب سی مسجد که تخصص وی در حوزه روانپزشکی است درباره اجرای این طرح  می‌گوید: افتخار داریم که در طول این سال‌هایی که برنامه سی شب سی مسجد توسط دانشگاه علوم پزشکی بابل و همکاران ما در بسیج جامعه پزشکی شهرستان بابل  اجرا می‌شود، در کنار سایر دوستان  و همکاران در خدمت مردم باشیم.

وی تیم حاضر در یک شیفت کاری در مساجد را شامل  رشته‌های تخصصی مختلف روانشناس، دندانپزشک، پرستار و ماما بر می‌شمارد و ادامه می‌دهد؛ در واقع این سی شب سی مسجد خیری بود که در دانشگاه و بسیج جامعه پزشکی بنا نهادند و بیش از یک دهه است که این کار انجام می‌شود.

  

هدف اول ویزیت در مناطق محروم بود

از دکتر سفیدچیان درباره چرایی حضور وی در این طرح می‌پرسم که می‌گوید: هدف اول ویزیت در مناطق محروم بود، این اتفاق هم افتاد اما بعد در واقع برنامه رشد پیدا کرد و جدای از ویزیت در مناطق محروم با توجه به اینکه ما ارتقای پزشکی و ویزیت پزشکی از جمله پزشک خانواده را در شهرستان داشتیم برنامه به سی شب سی مسجد ارتقا پیدا کرد.
وی هدفش را جدای از ویزیت، ارتقاء سطح بهداشت عنوان کرد و ادامه داد: ارتقاء بهداشت هم در حوزه بهداشت جسمی و هم در حوزه بهداشت روان باعث شد که ارتباط بین تیم پزشکی و پیراپزشکی و تیم دانشگاه و مراکزی مثل مراکز بهداشت دانشگاه با مردم به صورت مستقیم و چهره به چهره اتفاق بیفتد.

  

این پزشک در ادامه می‌گوید: ارتباط با مردم در خارج از مکان‌های مرسوم اعم از درمانگاه یا بیمارستان با نگاه پیشگیری خیلی به مردم کمک می‌کرد و ما نیز در حوزه پزشکی و بهداشتی به اهداف مدنظر رسیدیم؛ علاوه بر اینها به نظر من این طرح یک دومینوی خیری بود که در کشور به راه افتاد و الان ما خبر داریم در جای‌جای کشورمان همکاران ما در حوزه پزشکی و غیره این نیت و کار زیبا را انجام می‌دهند و این به یک کار حسنه در سایر حوزه های جهادی یعنی خارج از مسائل پزشکی تبدیل شده است.

  

  

دکترسفیدچیان با اشاره به اینکه مجموع مناطق حوزه مازندران دسترسی به پزشک دارند عنوان کرد: در این طرح جدای از جریان ویزیت رایگان به دنبال مسئله بهداشت و پیشگیری بودیم، به اضافه اینکه با این سنت حسنه ما بتوانیم به سمت مردم برویم و در واقع این کار خیر را مرسوم کنیم که امیدوارم این اتفاق افتاده باشد.

ما به عنوان پزشک به چنین برنامه‌هایی نیاز داریم

این پزشک از همه کسانی که کمک کردند تا طرح سی شب سی مسجد اجرایی شود تشکر کرد و ضمن امیدواری از ادامه‌دار بودن این طرح خاطرنشان می‌کند: بیشتر از اینکه مردم به این کار نیاز داشته باشند ما به عنوان پزشک به چنین برنامه‌هایی نیاز داریم تا هم در کنار مردم قرار گرفته و با مشکلات‌شان آشنا شویم و هم حس همدلی، مودت و نزدیک بودن میان پزشکان و مردم تقویت شود.

برکات زیادی به سراغ ما آمد

دکتر مسعود اسدی پزشک عمومی اورژانس بیمارستان شهید یحیی‌نژاد و phd اخلاق پزشکی نیز می‌گوید: توفیق داشتیم در این ۱۱ دوره‌ برنامه سی شب سی مسجد که با تصدی‌گری بسیج جامعه پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار می‌شود، خدمت عزیزان روزه‌دار نمازگزار در مساجد تابعه شهرستان بابل حضور به هم برسانیم.
وی ادامه می‌دهد: جا دارد در ابتدا یادی کنیم از متولیان اولیه این برنامه، سال ۸۹ در زمان مدیریت و ریاست جناب آقای دکتر مکانیکی، این ابتکار عمل به خرج داده شد، آن زمان دسترسی به پزشکان و به خصوص متخصصان به راحتی امروز وجود نداشت و واقعاً به مردم فشار می‌آمد از اینکه از نزدیک بتوانند از خدمات به خصوص ویزیت رایگان پزشک‌ها و متخصصان برخوردار باشند.

دکتر اسدی اظهار می‌کند: آن چیزی که در برنامه اولیه شاید به آن توجه مستقلی می‌شد و در ادامه کار برای ما قابل توجه بود، جدای از بعد درمانی، ابعاد فرهنگی و اجتماعی برنامه و برکات بسیار زیاد آن بود که نعمات الهی را به همراه داشت و ما بین نهادها و سازمان‌ها اعم از دولتی و غیردولتی چنین ابتکار و خلاقیت را سراغ نداریم که در ماه مبارک بتوانند از این ذخایر معنوی استفاده کنند.

  

وی ادامه می‌دهد: شما طرح مشابهی در سازمانی سراغ ندارید تحت عنوان اینکه در این سی شب برای زیرمجموعه خودش اجرا کرده باشد به خصوص اینکه محوریت آن مسجد باشد و با توجه به تاکیداتی که حضرت آقا نسبت به مسجد دارند مسجد باید جایگاه اجتماعی خودش را پیدا کند.

آشتی دادن روپوش سفید با مردم

این پزشک آشتی دادن روپوش سفید با مردم نعمت بزرگی می‌داند و می‌گوید؛ در این طرح  مردم ببینند پزشکان تافته جدا بافته نیستند و از جنس همین مردم‌اند؛ این همدلی و همدردی که بین کادر درمان و مردم شکل می‌گیرد از نظر من از اصل موضوع که ویزیت رایگان است خیلی مهمتر است.

«خدمت المرضا شرف لنا»

دکتر اسدی با بیان اینکه ما چنین فرصت‌هایی را خیلی کمتر سراغ داریم و اگر بخواهیم مثال بزنیم نمونه آن را در اربعین حسینی شاهد هستیم، عنوان می‌کند؛ در اربعین هم ما این صحنه‌ها را مشاهده می‌کنیم، همانطور که آنجا شعار ما این است که «خدمت الزائر الحسین شرف لنا» اینجا هم می‌گوییم که «خدمت المرضا شرف لنا» و ای کاش این برنامه برنامه سی شب سی روز ماه مبارک رمضان در طول سال گسترش پیدا کند و شاهد این صحنه‌های زیبا در طول سال باشیم.

  

وی بحث آموزش سیستماتیک در نظام پزشکی و درمانی را مورد توجه قرار داد و اضافه می‌کند: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فقط به قسمت آموزش مباحث پزشکی خلاصه شده است و اینکه در محیط آکادمیک و دانشگاهی، همکاران هیأت علمی ما در علوم پزشکی برای ارتقاء خودشان از استادیاری به دانش‌یاری یا به استاد تمامی، رزومه علمی ارائه بدهند و آموزش دانشجویان نیز صرفا به همین‌گونه است؛  در صورتی که باید به مباحث اجتماعی در روند درمان نیز پرداخت.

دکتر اسدی در توضیح دیدگاهش می‌گوید: همانطور که مردم حق دارند اگر بیمار شدند درمان بشوند آن‌هم سهل الوصول، یعنی مطابق فرمایشات حضرت آقا بیمار درد دیگری جز درد بیماری نداشته باشد، همین مردم حق دارند که بیمار نشوند و اینکه بیمار نشوند نیاز به آموزش دارد که این آموزش الحمدالله در همین برنامه سی شب سی مسجد دیده شد.

این پزشک مازندرانی تصریح می‌کند: دلیل اولیه‌ای که ما در شروع سی شب سی مسجد دنبال می‌کردیم و همان ویزیت رایگان و درمان بود، به توجه به اینکه استان مازندران در طرح پزشک خانواده عملا یک استان برخوردار است شاید زیاد ضرورتی نداشته باشد اما همانطور که عرض کردم شاید ابعاد فرهنگی و آموزشی این طرح مهمتر باشد؛ البته ما استان‌های محروم هم داریم و طرح سی شب سی مسجد برای استان‌های محروم در همه ابعاد می‌تواند قابل استفاده و الگو باشد.

  

دکتر اسدی در پایان می‌گوید: من این شبها در ماشین از رادیو سلامت استفاده می‌کنم و برایم خیلی جالب بود که یک برنامه‌ای را تولید کرده‌اند با عنوان سی شب سی مسجد، در این موضوع البته آنها نیامده‌اند اسم ببرند که این طرح از کجا و به چه شکل بوده است و فقط گزارشگر به مساجد رفته و گزارشی را تهیه می‌کند و در رادیو سلامت پخش می‌شود اما من مطمئن هستم که چنین تولید برنامه‌هایی الهام گرفته از این برنامه شهر بابل بوده باشد.

 

اشتراک گذاری: