هرنوع سرماخوردگی را اُمیکرون در نظر بگیرید/ انجام تست اومیکرون ضرورتی ندارد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر جوانیان گفت: در شرایط فعلی هرنوع سرماخوردگی را باید سویه اُمیکرون در نظر گرفت.

دکتر مصطفی جوانیان بیان داشت: وارد پیک ششم بیماری کرونا از نوع اومیکرون شدیم که همراه با علائم  تب، سردرد، گلودرد و آبریزش و سرفه بوده و در گیری ریه کمتر مشاهده شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: افرادی که واکسن دریافت نمودند علائم خفیفت تر خواهند داشت و طول مدت سرایت پذیری بیماری در این افراد هم کاهش پیدا می کند.

وی در ادامه افزود: توصیه می شود با توجه به شروع پیک ششم کسانیکه که علائم سرما خوردگی دارند باید از مبتلایان به این اُمیکرون محسوب شوند و انجام تست به صورت معمول هیچ ضرورتی ندارد، مگر اینکه جز افراد پرخطر محسوب شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: علائم بیماری در افرادی که واکسن دریافت کردند، طی مدت ۵ روز کاملا از بین خواهد رفت و می توانند از ایزوله خارج و به محیط کار برگردند، اما به مدت ۱۰ روز از ماسک استفاده نمایند و به افراد پرخطر نزدیک نشوند.

دکتر مصطفی جوانیان اذعان داشت: افرادی که واکسن دریافت نکردند در صورت ابتلا باید به مدت ۱۰ روز در قرنطینه قرار بگیرند، چون مدت زمان انتقال ویروس توسط این افراد به دیگران بیشتر خواهد بود

در جهش اُمیکرون، سی تی اسکن ضرورت ندارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: سوش جدیدی که در کشور غالب شده است، سوش اُمیکرون است که خوشبختانه علائم آن خفیف‌تر از سوش دلتا می‌باشد و درگیری‌های ریوی هم به ‌مراتب کمتر است.

وی بیان داشت: کسانی که همچنان واکسن نزده باشند در معرض خطر فرم های شدید بیماری هستند. 
این مسئول ادامه داد: افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، فشارخون، بیماری‌های نارسایی کلیه، نارسایی قلبی، نارسایی کبدی یا افرادی که سیستم ایمنی آن‌ها به دلایل بیماری یا مصرف داروها تضعیف‌شده باشد و خانم‌های باردار به‌عنوان افراد پرخطر محسوب می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: اگر افراد پرخطر  چنانچه علامت‌دار شدند حتی علامت‌های خفیف باید با پزشکان خانواده خودشان مشورت کنند.

دکتر جوانیان افزود: در اين سويه افرادی که علامت‌دار شدند سی‌تی‌اسکن بعنوان اولين قدم تشخيصي نيست . چون درتشخيص و درمان بیماری که علائم تنفسی ندارد یا علائم تنفسی خفیف دارد سی‌تی‌اسکن کمک خاصی نمی‌کند و هیچ ضرورتی ندارد، مگر در موارد خاص که باید با نظر پزشک انجام شود.

دکتر جوانیان با بیان اینکه پزشکان خانواده مشاوران خیلی خوبی در این راه هستند، گفت: ما توصیه می‌کنیم افراد پرخطر حتماً با پزشکان خانواده خودشان مشورت نمایند.
 

اشتراک گذاری: