درمان آنفلوانزا نیاز به دریافت آنتی بیوتیک، داروی تزریقی و سرم‌ ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از کفایت درمانهای علامتی آنفلوآنزای غیر شدید خبر داد و گفت: در درمان آنفلوانزا هیچ نیازی به مصرف آنتی بیوتیک، داروی تزریقی و سرم‌ نیست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر عارفه بابازاده گفت: وقوع همه‌گیری بیماری کرونا که حدود 2 سال به طول انجامید باعث شد برخی بیماری‌ها نظیر آنفلوانزا که هرساله به‌صورت فصلی با آنها مواجه بودیم مورد بی‌توجهی قرار گیرند و واکسیناسیون آن از سوی مردم با جدیت انجام نگیرد که منجر به بروز قابل توجه آنفلوانزا در فصل حاضر شده است.
دکتر بابازاده متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: علائم این بیماری شامل تب و لرز، سرفه، گلودرد، گرفتگی بینی ، سردرد، بدن‌درد، خستگی و علائم گوارشی است که تقریباً با علائم بیماری کووید هم‌پوشانی دارد، لذا افتراق آن‌ها صرفاً با علائم بالینی ممکن نیست و درصورت لزوم نیاز به انجام تست‌های تشخیصی مولکولی دارد.

 

وی با اشاره به اینکه انتشار کووید نسبت به آنفلوانزا راحت‌تر و دوره نهفتگی طولانی‌تری دارد، افزود: برخی علائم آنفلوانزا با سرماخوردگی مشترک است ولی شروع ناگهانی، تب بالاتر و طولانی‌تر، بدن درد شدید، لرز و ضعف شدیدتر، عطسه و آبریزش بینی کمتر و گلودرد و سردرد بیش‌تر افتراقات آنفلوانزا از سرماخوردگی معمولی است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه  با ابتلا به بیماری با علائم تنفسی فوق‌الذکر باید بیماران از علائم خطر آگاهی داشته باشند، اذعان داشت: با وقوع تنگی نفس، درد و فشار قفسه سینه، ضعف پیش‌رونده ، تب مداوم به متخصصین عفونی مراجعه داشته باشند.  
این متخصص ادامه داد: در صورت عدم وجود علائم خطر با درمان های نگه‌دارنده ظرف 7-5 روز دوره بیماری طی شده و نیاز به مصرف هیچ آنتی‌بیوتیک و یا داروی تزریقی و سرم‌درمانی نیست.

  


 

اشتراک گذاری: