نداشتن علامت قلبی دلیل بر عدم وجود بیماری قلبی نیست

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل در ایران، بیماری قلبی از مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر و ناتوانی افراد جامعه بویژه مردان محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر ایرج جعفری پور متخصص بیماری‌های قلب و عروق و فلوشیپ فوق تخصصی آنژیوپلاستی گفت: یکی از مسائل بسیار مهمی که سلامتی مردان را مورد تهدید قرار می‌دهد بیماری عروق قلبی است.

دکتر ایرج جعفری‌پور با اشاره به اینکه بطورکلی در کشور ما مردان نسبت به زنان در معرض فاکتورهای خطر محیطی و شغلی بیشتری هستند، بیان داشت: مصرف سیگار و استرس های شغلی و عادات غلط اجتماعی ازجمله عوامل خطرسازی هستند که  در بین مردان شیوع بیشتری داشته و باعث به خطر افتادن سلامت آنان می شود.

وی بیان داشت: فقدان علامت قلبی به معنی نداشتن بیماری قلبی نیست، بنابراین باید با تست های دوره ای منظم و مناسب دنبال تشخیص بیماری باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته که بیماری عروق قلبی یک بیماری مزمن بوده و  سیر طولانی و بلند مدتی دارد گفت:  مهمترین نکته در برخورد با بیماری قلبی عروقی، پیشگیری از آن می باشد که باید از سنین پایین با اتخاذ روشهای مناسب و کنترل ریسک فاکتورها انجام شود.

وی افزود: فعالیت بدنی ناکافی، سابقه خانوادگی بیماری قلبی، بالا بودن سن، داشتن رژیم غذایی غنی از چربی‌های اشباع، اعتیاد به الکل، سیگار، دیابت، فشارخون بالا و جنس مذکر از دیگر عوامل خطر مهم بیماری عروق قلبی می باشد.

متخصص بیماری‌های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بابل عنوان کرد  مهمترین مسئله در مورد بیماری قلبی عروقی پیشگیری از آن با رعایت رژیم غذایی مناسب و اجتناب از عوامل خطر قابل‌پیشگیری و داشتن فعالیت فیزیکی مناسب می‌باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه بیماری انسدادی عروق قلبی سیر تدریجی اما پیشرونده داشته و به‌ تدریج موجب تنگی عروق قلب و آنژین پایدار قلبی می‌شود، بیان داشت علائم کمتر شایع بیماری عروق قلبی شامل ضعف، تپش قلب، تعریق، سرگیجه، تنگی نفس و خستگی‌پذیری زودرس می‌باشد.

وی افزود: علائم سکته  قلبی شامل درد ناگهانی قلبی و یا احساس سنگینی در ناحیه قفسه سینه، درد پشت، فک، گلو و دست  و گاهی شامل برخی علائم فریبنده گوارشی مثل تهوع و استفراغ و نیز علائمی مانند تعریق سرد، ضعف، تنگی تنفس و ضربان غیرطبیعی قلب می‌باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به  اینکه در صورت بروز درد شدید قفسه سینه همراه  با علائمی نظیر تعریق سرد، تهوع و استفراغ یا بروز درد به مدت طولانی (بیشتر از ۲۰ دقیقه) احتمال حمله و سکته قلبی وجود دارد، بیان داشت: در چنین شرایطی مراجعه سریع به مرکز درمانی حیاتی می‌باشد و درخواست سریع کمک از اورژانس و اجتناب از هرگونه وقت‌کشی و تأخیر بسیار مهم بوده و می‌تواند باعث نجات جان بیمار و جلوگیری از عواقب ناگوار حمله قلبی شود.

وی افزود: در چنین مواردی حفظ خونسردی توسط بیمار، درخواست سریع و بدون تعارف کمک از خانواده و اطلاع سریع به مرکز اورژانس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید دقت شود تا فرد بیمار در این شرایط از رانندگی و پیاده‌روی اجتناب کند و کمترین فعالیت جسمی لازم را انجام دهد.

دکتر جعفری پور در ادامه افزود: متأسفانه در موارد زیادی بیماران سکته قلبی با تأخیر مراجعه می‌کنند و فرصت طلایی نجات عضله قلبی را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به این که امروزه با دسترسی بیماران به خدمات کد ۲۴۷ و انجام آنژیوپلاستی اورژانس بسیاری از بیماران سکته قلبی به زندگی عادی خود برمی‌گردند، عنوان کرد: در بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل از سال ۹۲ با حضور همکاران فوق تخصص آنژیوپلاستی این خدمات به‌صورت پیوسته در حال ارائه می‌باشد.

اشتراک گذاری: