یک سوم از بیماران مبتلا به کرونا دچار درگیری سیستم عصبی خواهند شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر هدی نقشینه از درگیری سیستم عصبی یک سوم از بیماران توسط ویروس کووید-۱۹ خبر داد.

دکتر هدی نقشینه متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: يكی از شایع ترین عوارض همراه ویروس کرونا  سردرد است. بطور کلی در دوران پاندمی با افزایش شیوع سردرد روبرو هستیم که به علت تشدید سردردهای زمینه ای مثل میگرن و سردردهای تنشی، استفاده مداوم از ماسک خصوصاً توسط کادر درمان است ولی ویروس خود نیز می تواند مستقیماً عامل سردرد باشد.

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: ویروس کووید۱۹ می تواند در حدود یک سوم از بیماران ایجاد علائم درگیری سیستم عصبی نماید.

وی اذعان داشت: اين ويروس ميتواند علامت های کمتر شایع مثل سکته های مغزی، بيماری اعصاب محيطی مثل گیلن باره و تشنج و همین طور عوارض بسیار شایع تری مثل سردرد، سرگیجه و اختلال حس چشائی و بویائی ایجاد کند.

 وی افزود: در بیشتر موارد بیمار با علائم تنفسی یا گوارشی مراجعه ميكند و در سیر بیماری علائم درگيری دستگاه عصبی به آن اضافه میشود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه این ویروس از چند طريق به دستگاه عصبی آسيب ميزند، تصریح کرد: ویروس کرونا بطور مستقیم از راه عصب بویایی يا با اتصال به گیرنده هایی در سطح سلول های ديواره عروق خونی و بدنبال آن شکستن سد خونریزی مغزی وارد دستگاه عصبی ميشود. همچنين بطور غیر مستقیم از طریق ایجاد طوفان التهابی و يا اتصال به گیرنده های  ACE-2 تغییر در بروز و عملکرد آنها باعث بروز علايم نورولوژيك می شود.

دکتر هدی نقشینه با ذکر این نکته که سردردهایی که عامل آنها خود ویروس است معمولاً چند ویژگی دارند، عنوان کرد: در بیمارانی که تشخیص کرونا در ٢ تا١٠ روز اخیر برای آنها داده شده است، در صورت بروز سردرد جدید یا تغییر ماهیت سردرد قبلی باید به احتمال بروز سردرد در نتیجه ویروس شک کرد.
وی افزود: از مشخصات دیگر آن دوطرفه بودن، درگیری در نواحی گیجگاهی و پیشانی، طول کشیدن سردرد بیش از ۴۸ ساعت و عدم پاسخ مناسب به درمان با مسکن هاست.

این متخصص با اشاره به اینکه مصرف کورتیکواستروئید در درمان این نوع سردرد توصیه نمی شود، بیان داشت: برای درمان این نوع سردرد مصرف مایعات فراوان، دریافت سرم در صورت لزوم و درمان افت اكسيژن خون( هيپوكسی) توصیه می شود و در صورتیکه بیمار به علت سابقه‌ی قبلی سردرد در حال مصرف دارو می باشد بهتر است این داروها قطع نشود.

اشتراک گذاری: