فهرست

مصرف زیاد غذاهای پر چرب موجب کاهش سطح ایمنی بدن می شود

عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: کاهش مصرف غذاهای چرب و شیرین و دیر هضم، یکی از عوامل ارتقاء سطح ایمنی و سلامت بدن و افزایش توان مبارزه با بیماریها، از جمله بیماری های مسری می باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر مرتضی مجاهدی گفت: روزه دار موقع اذان مغرب و برای افطار نوشیدنی‌های گرم مانند دمنوش زعفران با عسل یا نبات، آب جوش با عسل، آب جوش با نبات، چای کمرنگ شیرین و دمنوش های گیاهی رقیق که مقداری شیرین شده استفاده میل نمایند. میزان مایعات مصرفی بر اساس میزان عطش فرد از یک تا چند لیوان متفاوت خواهد بود.

دکتر مرتضی مجاهدی عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه  بهترین افطار نوشیدن مایعات گرم و شیرین می باشد، خاطر نشان کرد: بهترین حالت بعد از مصرف مایعات گرم این است که به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد از مصرف مایعات گرم هیچگونه غذایی مصرف نشود تا مایعات و قند خورده شده جذب بدن ‌شود. در این صورت هم عطش فرد کاهش خواهد یافت هم با جذب سریع قند¬های خورده شده میزان گرسنگی فرد کاهش خواهد یافت.

وی افزود: سیستم گوارش آمادگی بهتری خواهد داشت تا بدون حرص و ولع زیاد، مقدار متناسب غذا را دریافت کند و خود فرد نیز عطش چندانی به خوردن مایعات حین غذا خوردن نخواهد داشت و همچنین مجبور به خوردن حجم زیاد غذا برای رفع گرسنگی نخواهد بود. این توصیه در منابع طب ایرانی و همچنین آموزه های دینی هم به گونه های مختلف نیز تاکید شده است. 

متخصصی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل  عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود فرد روزه دار حدود ۲۰ دقیقه بعد از نوشیدن نوشیدنی های گرم و شیرین، یا افطاری خود را در قالب یک وعده غذای سبک میل کند بدون اینکه نیاز باشد مایعات زیاد بهمراه آن بنوشند و چند ساعت بعد از صرف افطاری و حدودا نزدیک زمان خواب یک میان وعده مانند میوه های مورد نظر  میل شود.

عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه در هنگام سحر تا جایی که امکان دارد از خوردن غذاهای خیلی چرب و خیلی سنگین و دیر هضم اجتناب گردد، گفت: مصرف مایعات زیاد  هم کمک چندانی در رفع عطش روزانه نمی نمایند لذا بهتر است با اجتناب از مصرف بیش از حد مایعات در هنگام سحر بار اضافه به سیستم گوارش خود تحمیل ننماییم. 

دکتر مرتضی مجاهدی در همین راستا افزود:  نکته مهم اینکه موقع افطار اصلاً صلاح نیست فرد حجم زیادی از مایعات و غذا را میل کند و اگر به دستور ارایه شده عمل بشود و نوشیدنی گرم و کمی شیرین در اول اذان مغرب موقع افطار میل گردد، نیاز و تمایل فرد به خوردن مایعات زیاد و غذای سنگین در زمان افطار برطرف خواهد شد و به معده و سیستم گوارش هم فشار چندانی وارد نمی‌شود.

از نوشیدن آب و مایعات سرد موقع افطار اجتناب نماییم

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه یکی از شیوه‌های غلط شروع افطاری در ایام روزه داری، خوردن حجم زیادی از مایعات سرد در ابتدای افطار می باشد، گفت: این رفتار خصوصا در افراد گرم مزاج، جوانان و افرادی که در طول روز عطش زیادی را تحمل کردند یا فعالیت زیادی داشته اند که منجر به تشنگی بیش از حد به آنها شده است بیشتر صدق می‌کند. این افراد در ابتدای شروع افطار ممکن است چند لیوان آب یا دیگر مایعات سرد میل کنند که از دیدگاه طب ایرانی به شدت برای سلامت معده و حتی کبد و کل بدن مضر است. 

وی با اشاره به اینکه نوشیدنی سرد خصوصا به صورت ناشتا بسیار مضر می باشد، تصریح کرد: مطالعات جدید هم نشان می‌دهند که نوشیدن آب سرد در ایجاد بیماریهای معده و گوارشی و حتی کبد چرب هم دخیل هست. بنابراین توصیه می‌شود همه افراد، برای شروع افطاری، مقداری مایعات گرم و شیرین میل کنند و پس از رفع عطش و گرسنگی شدید، شروع به یک خوردن وعده اصلی افطاری نمایند. 

دکتر مرتضی مجاهدی با ذکر این نکته که حد امکان برای شروع افطاری از مصرف آب سرد و مایعات سرد اجتناب نمایند، افزود: سرد شدن معده به دنبال مصرف مایعات سرد سبب آسیب به فرآیند هضم غذای خورده شده می شود و به دنبال آن مشکلات گوارشی و بیماری های معده ایجاد خواهد شد.

روزه داری و کاهش مصرف غذاهای پر چرب و سنگین سبب افزایش ایمنی می شود

متخصص طب ایرانی در همین راستا افزود: از منظر طب ایرانی کاهش حجم غذاهای مصرفی و خصوصا کاهش مصرف غذاهای چرب و شیرین و دیر هضم، یکی از عوامل ارتقاء سطح ایمنی و سلامت بدن و افزایش توان مبارزه با بیماریها، از جمله بیماری های مسری می باشد.

عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: در مبتلایان به بیماریهای مسری و خصوصا بیماری های ویروسی از جمله مبتلایان به کویود 19 یا همان ویروس کرونا که نیاز به طی دوران بیماری و تکمیل فرایند افزایش ایمنی بدن جهت مبارزه با ویروس است، کاهش مصرف مواد غذایی یکی از بهترین راههای ارتقاء توان بیمار جهت مبارزه با عامل بیماری می باشد.

وی با اشاره به اینکه در طب ایرانی سیستم خودکار و مکانیسم های دفاعی بدن با نام قوه مدبره نامیده می شود، بیان داشت: جهت حفظ توان قوه مدبره در زمان ابتلا به بیمارهای حاد بهتر است غذا در حد مختصر میل شود تا قوه مدبره فرصت پرداختن به بیماری را پیدا نماید. 
دکتر مجاهدی تصریح کرد: در مستندات علمی اخیر هم مصرف زیاد غذاهای پر چرب و سنگین یکی از عوامل کاهش سطح ایمنی بدن ذکر شده است. بنابر این در صورتی که فرد ضعف جدی نداشته باشد اصل روزه داری می¬تواند مقاوت بدن روزه دار را در پیشگیری از ابتلای به بیماری ها از جمله بیماری های مسری افزایش دهد. 
دکتر مرتضی مجاهدی اذعان داشت:  افراد مبتلا نیز اگر علایم شدید یا عطش و ضعف زیادی نداشته باشند می توانند علاوه بر ادای این فریضه الهی از مزایای مادی آن در بهبود و کنترل علایم بیماری بهره ببرند،  البته در زمان بیماری تعیین اجازه روزه¬داری بر اساس شرایط هر فرد بعهده پزشک معالج می باشد.