مدیریت اصلی کنترل دیابت به عهده خود فرد مبتلا می‌باشد

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: فرد مبتلا به دیابت می تواند با مدیریت خود و با کسب آگاهی‌های لازم، درمان مناسب، تغییر سبک زندگی این بیماری مدیریت کند و از عوارض آن پیشگیری کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر موعودی در برنامه زنده خانواده و زندگی شبکه مازندران گفت: غربالگری دیابت و فشار خون با عنوان طرح ملی پویش ملی سلامت از 20 آبان آغاز و تا 15 دی ماه ادامه خواهد داشت.
دکتر مرجان موعودی فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: افراد بالای 18 سال می توانند تا 15دی ماه به خانه های بهداشت، پزشک خانواده و مراکز بهداشتی درمانی، دیابت، فشار خون، قد و وزن را اندازه گیری کنند.
وی اذعان داشت: افرادی که دارای افزایش چاقی، بی تحرکی، تغذیه نامناسب می باشند در معرض خطر ابتلا به دیابت می باشند و سابقه دیابت خانوادگی، بیماری قلبی و عروقی، دیابت بارداری و افرادی که دچار فشار خون بالا هستند ریسک ابتلا به دیابت در آنها افزایش پیدا می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه بسیاری از افرادی که مبتلا به دیابت هستند از بیماری خود اطلاعی ندارند، بیان داشت: کاهش وزن بی دلیل، خشکی دهان، اختلالات بینایی و تکرر ادرار از علائم این بیماری بوده است.
دکتر موعودی با ذکر این نکته که تشخیص به موقع و درمان مناسب از عوارض دیابت جلوگیری شود، اذعان داشت: کاهش وزن اضافه، رژیم غذایی سالم و متعادل، اجتناب از غذاهای دارای قند و کالری بالا، مصرف غذاهای حاوی فیبر دار مانند: حبوبات، میوه ها و سبزیجات، در هفته حداقل 150 دقیقه ورزش و فعالیت فیزیکی با شدت متوسط از مهمترین اقدام در پیشگیری از دیابت هستند.
عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل توصیه کرد: درمان دیابت باید با نظر پزشک معالج شروع شود و نباید خودسرانه داروهای دیابت را قطع کنند و یا تغیر دز دهند.
وی ادامه داد: دیابت نوع دوم شایع ترین نوع دیابت هستند و 90 درصد موارد را شامل می شود و در سال های اخیر بدلیل تغییر سبک زندگی دیابت نوع دو در سنین پایین تر در نوجوانان و جوانان نیز مشاهده می شود.
فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: مدیریت اصلی کنترل دیابت به عهده خود فرد مبتلا می‌باشد که میتواند با کسب آگاهی های لازم، درمان  مناسب، تغییر سبک زندگی این بیماری مدیریت کند و از عوارض آن پیشگیری کند.

 

 

اشتراک گذاری: