باید برای چارچوب‌های مکتب طبی آینده تئوری پردازی شود / وحدت بین حوزه و دانشگاه، دو بال برای پرواز است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، آیت‌الله محمدباقرمحمدی‌لائینی در دومین همایش دانشگاه اخلاق‌محور در این دانشگاه گفت: وقتی بخواهیم در یک جامعه به‌مانند دو بال برای پرواز برسیم،‌‌ باید بین دانشگاه و حوزه وحدت ایجاد کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران بیان داشت: تکیه‌بر واقعیت‌ها و حقایق باید داشته باشیم نه اینکه بر ظن و گمان تئوری پردازی و رفتار کنیم. انسان عاقل باید بدون تعصب و هیجانات، بر اساس عقلانیت که بهترین مرشد و راهنما است رفتار کند.
وی افزود: اخلاقیات بهترین و زیباترین رفتار انسان است؛ اگر در جامعه علم، عقل، منطق و اخلاق حاکم باشد آن جامعه به وحدت و همگرایی بیشتر می‌رسد و اگر به توهمات تکیه کند و بجای اخلاق انسانی به اخلاق وحشی‌گری روی بیارود، نمی‌توان وحدت برقرار کرد.
آیت‌الله محمدباقرمحمدی‌لائینی در همین راستا ادامه داد: در انقلاب، مردم گل به ارتش می‌دادند، ارتش را برادر خود می‌دانستند و بااخلاق آن‌ها را جذب کردند.

 

در موضوع اساتید بطور جدی مشکل‌داریم، زیرا الگوی دانشجو، استادش است/ جامعه پزشکی در مساله اخلاق پزشکی، به آن شکلی که انتظار می‌رود، عمل نمی‌کند
دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در دومین همایش دانشگاه اخلاق‌محور در دانشگاه علوم‌پزشکی بابل بیان داشت: جامعه پزشکی ما در مساله اخلاق پزشکی، آن‌طور که از جامعه اسلامی انتظار می‌رود، عمل نمی‌کند
وی افزود: متأسفانه پزشکانی که از بیماری که در بیمارستان‌ دولتی بستری‌شده، دعوت به حضور در بیمارستان خصوصی می‌کنند، اخلاق را زیر پا می‌گذارند.
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اینکه آینده فارغ‌التحصیلان ما مشخص نیست؛ یکی از مشکلات جامعه ما، بیکاران فارغ‌التحصیل هستند اظهار داشت: آدم تأسف می‌خورد که در دانشگاهی مثل دانشگاه صنعتی شریف، دانشجویان حرف‌های رکیکی بگویند و حتی بعضی از اساتید با آن‌ها همراهی کنند.
دکتر حسینعلی شهریاری تصریح کرد: امروز دنیا، دنیای ارتباطات است و نمی‌توانیم چیزی را پنهان کنیم وما در اساتید بطور جدی مشکل‌داریم؛ زیرا الگوی دانشجو، استادش است. باید در این زمینه بیشتر کارکنیم.

باید برای چارچوب های مکتب طبی آینده تئوری‌پردازی شود
 دکتر‌ سیدعلی مظفرپور رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهرستان بابل در دومین همایش منطقه‌ای دانشگاه اخلاق‌محور گفت: جهان‌بینی‌ها در تولید علوم نقش دارند. به‌عنوان‌مثال نماد معماری اسلامی، گنبد و مناره مساجد است که خطوط آن به نقطه ختم می‌شود که نماد توحید است
وی افزود: انسان دو‌ بعد مادی و معنوی دارد. تفاوت در دیدگاه نسبت به انسان، در جهت‌گیری علم پزشکی اثر می‌گذارد.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بابل ادامه داد: در سنت قدیمی اطبای ایران، رابطه بین علم طب و فلسفه وجود داشته است؛ علما، فلسفه را طب روح و طب را فلسفه بدن نام گذاشتند
دکتر‌ سیدعلی مظفرپور در همین راستا بیان داشت: بزرگان پزشکی ما در تاریخ، آشنایی با علم اخلاق، حکمت، منطق، نجوم و... را مقدمه خواندن علم پزشکی می‌دانستند
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بابل با اشاره به اینکه طب رایج، در فضایی رشد یافت که با فلسفه و اخلاق پزشکی فاصله گرفت اذعان داشت: پس از سالها، با مشاهده بی‌اخلاقی‌ها در حیطه پزشکی، دوباره به سمت فلسفه و اخلاق پزشکی روی آوردند
وی افزود: با توجه به اینکه سازمان جهانی بهداشت، آینده طب را یک مکتب طبی ادغام یافته (Integrative medicine) تعریف نموده است، باید همانند سایر کشورها، در این مورد تئوری پردازی شود. لازم است مکتب طبی تعریف شود که از تمام روش‌های مؤثر مبتنی بر شواهد استفاده کند، ولی چارچوب‌های آن متناسب بافرهنگ و تمدن ما باشد.
این مسئول بیان داشت: از سال ۲۰۱۷ بسیاری از کشورها در این زمینه حرکت کرده‌اند. انتظار می‌رود این حرکت در ایران نیز ایجاد شود و نهادهای سیاست‌گذار پزشکی، از قبیل کمیسیون بهداشت مجلس و فرهنگستان علوم پزشکی، در این مورد برنامه‌ریزی کنند.

جهاد تبین راهکاری برای وحدت حوزه و دانشگاه
حجت الاسلام نیکزاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در دومین همایش اخلاق محور با اشاره به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری برفریضه بودن جهاد تبین، بیان داشت: می توان همسویی و همگامی دو قشر دانشگاهی و حوزوی در انجام فریضه مذکور را عرصه ای برای نمایش گذاشتن وحدت حوزه و دانشگاه دانست.
وی در همین راستا ادامه داد و گفت: دفاع از انقلاب و نظام دینی وظیفه همگانی است زیرا انقلاب و نظام محصول خون صدها هزار شهید و دهها میلیون دل مظلومان و مستضعفان و آزادی خواهان عالم همراه و هوادار این انقلاب است.
 مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه افزود: شاهد آن ابراز احساسات و عواطف دهها میلیون انسان های آزاده در دنیا در شهادت سردار سلیمانی هستیم  و از طرف دیگر تمام مستکبران و ظالمان و جباران عالم با تمام امکانات و تجهیزات برای نابودی و یا تضعیف آن هم پیمان شده اند.
حجت الاسلام دکتر نیکزاد اذعان داشت: روشنگری و تبیین دستاوردهای انقلاب، پاسخگویی به شبهات دشمن، وظیفه در قشر روحانی و دانشگاهی می باشد.

اشتراک گذاری: