سومین سفر دکتر لاری سخنگوی وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی بابل

دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت و ناظر عالی وزیر بهداشت در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در استان‌های شمالی از دانشگاه علوم پزشکی بابل به منظور نظارت بر انجام هر چه سریعتر واکسیناسیون کرونا بازدید کرد.

به گزارش مفدا، دکتر سیما سادات لاری ناظر عالی وزیر بهداشت در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در استان‌های شمالی در سفری که به منظور نظارت بر اجرای واکسیناسیون در استان‌های شمالی انجام شد و در نشست با مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی بابل، بیان داشت: با توجه به این‌که با ارایه پارت جدید واکسن به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، ۵۰ درصد باقی مانده از کادر بهداشت و درمان و بیماران خاص واکسیناسیون خواهند شد و از سوی وزیر بهداشت تاکید بر سرعت در انجام این واکسیناسیون است، جهت نظارت بر عملکرد واکسیناسیون ویروس کرونا به دانشگاه علوم پزشکی بابل سفر کردیم.

نقطه قوت دانشگاه علوم پزشکی بابل استفاده از مراکز درمانی سرپایی است

وی با بیان این‌که در ابتدای ورود به دانشگاه علوم پزشکی بابل نشستی را با حضور رییس و معاونان درمان و بهداشت و فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه برگزار کردیم، خاطر نشان کرد: در این نشست در ارایه گزارشی دقیق، در جریان روند بیماری در این استان، نحوه واکسیناسیون و چگونگی پذیرش و درمان بیماران کرونایی قرار گرفتیم. نقطه قوت عزیزان ما در این دانشگاه به کار گیری مراکز درمانی سرپایی است به نحوی که این امر بهبود ظرفیت پذیرش بیمار را به دنبال داشته است.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: استفاده از این مراکز موجب شده است ظرفیت بستری برای بیماران بدحال کرونایی ذخیره شود و بیمارانی که شرایط بهتری داشته‌اند به صورت سرپایی ویزیت شده و داروهای خود را دریافت کنند و تحت پوشش خدمات درمانی قرار گیرند.

نسبت افراد فوت شده به بستری در دانشگاه علوم پزشکی بابل زیر ۱۰ درصد است

لاری نسبت، تعداد افراد فوت شده به بستری را در فضای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل بسیار خوب عنوان کرد و ابراز داشت: این نسبت زیر ۱۰ درصد بوده است که این موفقیت در حوزه واکسیناسیون نیز بر اساس آن چیزی که انتظار داشته‌ایم، رخ داده است. به احتمال بسیار قوی تا پنج‌شنبه پیش رو گروه‌های باقی مانده از جمله کادر بهداشت و درمان و بیماران خاص در این دانشگاه نیز واکسینه خواهند شد.

 

دانشجویان حاضر در مراکز درمانی جزء اولویت‌های واکسیناسیون در پارت جدید ارایه واکسن کرونا هستند

ناظر عالی وزیر بهداشت در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در استان‌های شمالی، دانشجویان حاضر در مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی بابل را نیز جزء گروه‌هایی که در پارت جدید واکسن مورد واکسیناسیون قرار خواهند گرفت، دانست.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص شرایط کنونی کشور در پیک چهارم کرونا، ابراز داشت: در استان مازندران و به تبع آن شهرستان بابل، مشکل اساسی نزدیکی زمان دو پیک سوم و چهارم بود که فاصله کوتاه این دو موج، فرصتی به مدیریت بیماری نداد، اما به لطف خدا اکنون شرایط تحت کنترل است. مردم به خوبی طی یک ماه گذشته این نکته را لمس کردند که زمانی که عادی انگاری در کشور صورت می‌گیرد، سرعت ابتلا به ویروس کرونا چندین برابر می‌شود.

مردم مراقب اجتماعات خانوادگی خود به جهت شدت بالای سرایت ویروس انگلیسی باشند

لاری به ویروس جهش یافته انگلیسی اشاره کرد و افزود: این ویروس اکنون در کشور گسترش پیدا کرده است و قدرت سرایت به شدت بالایی دارد. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل در گزارش خود اشاره کرد که در یک مجلس عروسی که تنها ۲۰ نفر مهمان داشته است، یک ناقل توانسته است ۱۷ نفر دیگر را مبتلا کند که این خطر در اجتماعات خانوادگی نیز وجود دارد که موجب ابتلای اکثر افراد خانواده می‌شود.

 

 

تزریق واکسن کشندگی کرونا را کاهش اما میزان سرایت بیماری را تغییری نخواهد داد

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که مردم باید دستورالعمل‌های بهداشتی را مانند روزهای ابتدایی ورود ویروس کرونا به کشور با همان حساسیت بالا رعایت کنند تا واکسیناسیون به درصد قابل توجهی برسد، خاطر نشان کرد: بر اساس تجارب کشورهایی که واکسیناسیون خود را به درصد قابل توجهی رسانده‌اند نکته مهم دیگر این است که با تزریق واکسن، کشندگی بیماری کاهش خواهد یافت اما قدرت سرایت که همان میزان ابتلا به بیماری را به دنبال دارد تغییری نخواهد کرد.

معاون وزیر بهداشت بر فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک در درجه اول و قرار دادن صحیح ماسک بر روی صورت در وهله دوم تاکید کرد و گفت: در حال حاضر تعداد بیماران بستری به شدت افزایش یافته است و تعداد فوتی‌های ما در برخی استان‌ها نگران کننده است. مشاغل نیز تا حدی می‌توانند بسته بمانند زیرا فشارها اقتصادی زیاد است بنابراین مردم رعایت‌های خود را افزایش دهند تا از این شرایط نیز عبور کنیم.

 

 

در ادامه دکتر سید فرزاد جلالی رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل، بیان داشت: در نشست برگزار شده گزارشی مفصل در خصوص بیماری کرونا طی ۱۴ ماه گذشته در دانشگاه علوم پزشکی بابل به محضر سخنگوی وزارت بهداشت ارایه شد. این گزارش اشاره به تعداد افراد بستری شده، تعداد افراد فوت شده، تعداد تست‌های کرونایی که انجام شده است و روند اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی طی ماه‌های گذشته داشته است.

افزایش تعداد واکسن‌های تزریقی در دانشگاه علوم پزشکی بابل به ۱۲ هزار با اضافه شدن پارت جدید واکسن

وی در شرایط کنونی مسئله واکسیناسیون را جزء اولویت‌های بهداشت و درمان کشور و دانشگاه علوم پزشکی بابل دانست و ادامه داد: در دانشگاه علوم پزشکی بابل با پارت واکسنی که در سری جدید تا چند روز آینده به دست ما خواهد رسید، تعداد واکسن‌های تزریقی ما به حدود ۱۲ هزار واکسن خواهد رسید که با این تعداد واکسن، مجموع عزیزان ما در کادر بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل واکسینه خواهند شد. در این میان تعدادی از بیماران خاص نیز در این مجموعه واکسینه خواهند شد.

این مقام مسؤول با بیان این‌که تمامی عزیزان در خانه‌های سالمندان شهرستان نیز واکسینه شده‌اند، اضافه کرد: امیدواریم با ارسال محوله‌های واکسن و امکان استفاده واکسن‌های داخلی که جز بهترین واکسن‌های جهان نیز خواهند بود، بتوانیم بیماران قرار گرفته در سنین بالا و افراد با عوامل خطر را نیز در شهرستان واکسینه کنیم.

دانشگاه علوم پزشکی بابل دو برابر میانگین کشوری، تعداد تخت نسبت به هزار نفر جمعیت تحت پوشش دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان این‌که این دانشگاه تقریبا نزدیک به دو برابر میانگین کشوری، تعداد تخت نسبت به هزار نفر جمعیت تحت پوشش دارد، ابراز داشت: بر این اساس این میزان در کشور میانگین ۱/۳ تا ۱/۴ است که در دانشگاه علوم پزشکی بابل حدود ۲/۳ تا ۲/۴ است. دانشگاه علوم پزشکی بابل در پیک اول کرونا که وضعیت درامی داشت حدود ۵۴۰ بیمار بستری شده  را پوشش داد که این دانشگاه در همان زمان تخت اضافی در اختیار داشت.

جلای در تکمیل سخن خود ابراز داشت: در طی این ۱۴ ماه هیچ بیمار عزیزی بدون تخت درمانی نبوده است و اکنون نیز با این که تعداد بیماران ما نسبت به پیک دو و پیک سه افزایش یافته است، اما به تعداد پیک یک نرسیده است و حداکثر بستری‌های ما حدود ۳۴۰ بیمار است که حدود یک سوم توان و ظرفیت ما در تعداد تخت درمانی محسوب می‌شود.

این مقام مسؤول به بخش‌های بستری موقت در مراکز درمانی اشاره و خاطر نشان کرد: علاوه بر این تمهیدات، بخش‌های بستری موقت را نیز ایجاد کرده‌ایم به نحوی که بیمارانی که در چند روز ابتدای بد حالی خود، درمان لازم را دریافت کرده‌اند و اکنون در وضعیت پایداری قرار دارند، می‌توانند به این بخش‌ها به صورت روزانه مراجعه کنند و در عرض ۳ تا ۴ ساعت پایش شوند و درمان تزریقی را دریافت کنند، که روزانه به این شکل ۱۵۰ بیمار به مجموعه تحت پوشش ما افزوده می‌شود.

تمامی دانشجویان رشته بالینی دانشگاه علوم پزشکی بابل جز اولویت‌های دانشگاه جهت انجام واکسیناسیون هستند

وی در خصوص واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل، گفت: تمامی دانشجویان رشته بالینی دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز جز اولویت‌های دانشگاه در کنار پرسنل بهداشتی و درمانی جهت انجام واکسیناسیون هستند و با اتمام پارت آخر واکسیناسیون، تمامی دانشجویان ما نیز واکسینه خواهند شد.

 

در ادامه دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از دو پروژه در دست ساخت دانشگاه علوم پزشکی بابل بازدید کرد.

ساخت مجموعه ورزشی مختص دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی بابل

در حاشیه بازدید معاون وزیر بهداشت از پروژه ساخت "مجموعه فرهنگی ورزشی بانوان دانشگاه علوم پزشکی بابل" به گفت‌وگو با دکتر مهدی پورامیر معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بابل پرداختیم که وی در خصوص این پروژه، بیان داشت: این مجموعه ورزشی مختص دانشجویان دختر دانشگاه است که در مجاورت مجتمع خوابگاهی دختران دانشگاه علوم پزشکی بابل قرار دارد. این پروژه دارای دو بخش است که بخش ابتدایی سالن ورزشی و فرهنگی است و بخش دوم بخش اداری است که مجموعا حدود هزار و ۵۰۰ مترمربع را شامل می‌شود.

 وی در خصوص روند پیش رو در این پروژه، اضافه کرد: فونداسیون کار انجام شده است و بخشی از سازه مجموعه آماده نصب است که با حمایت مسؤولان عزیزمان در ستاد وزارت بهداشت، هدف گذاری ما که بهره‌برداری از این پروژه تا تابستان ۱۴۰۰ است، تحقق خواهد گرفت. برای ساخت این مجموعه تا کنون ۷۰۰ میلیون تومان هزینه شده است و حدود دو تا دو نیم میلیارد تومان دیگر جهت بهره برداری از این پروژه بودجه نیاز است.

 

 

در ادامه معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از "سازه نمایشگاه دایمی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بابل" بازدید کرد.

لاری در حاشیه این بازدید، بیان داشت: امیدواریم هر چه زودتر بیماری کرونا در جهان و همچنین کشور عزیزمان ایران ریشه کن شود تا باری دیگر دانشجویان عزیزمان به فضای دانشگاهی خود بازگردند و صدای هیجان و شور و نشاط دانشگاهی بر سکوت ایجاد شده در این مراکز غالب شود.

ساخت فضاهای فرهنگی و ورزشی مطمئنا نشاط دانشجویی را به جهت دیده شدن دانشجو دنبال خواهد داشت

وی بیان داشت: ساخت چنین فضاهای فرهنگی و ورزشی مطمئنا نشاط دانشجویی را به دنبال خواهد داشت زیرا دانشجو می‌بیند که از سوی مسؤولان دانشگاه دیده شده است و برای برنامه‌های ورزشی و فرهنگی خود در کنار امور آموزشی، فضای لازم را در اختیار دارد.

 

 

ایجاد فضایی دائمی جهت ارایه برنامه‌های نمایشگاهی و کارگاهی دانشجویان

پور امیر در خصوص ساخت سازه نمایشگاه دایمی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفت‌وگو با مفدا ابراز داشت: این سازه، سازه‌ای فضا کار و منحصر به فرد در استان مازندران است و به شکلی ساخته شده است که می‌توان از فضای داخلی این سازه که حدود ۴۰۰ مترمربع است به صورت دائمی به عنوان نمایشگاه استفاده کرد و دانشجویان برنامه‌های نمایشگاهی و کارگاهی خود را در یک فضای مناسب  برگزار کنند.

وی بیان داشت: نوع خاصی از هندسه در ساخت این سازه در کنار ابزارهای هنری استفاده شده است. برای ساخت این سازه حدود یک میلیارد تومان هزینه شده است و حدود ۴۰۰ میلیون تومان جهت تکمیل و بهره‌برداری بودجه نیاز دارد.

 

 

اشتراک گذاری: