توضیحات مدیریت آمار و فناوری در خصوص رتبه وبومتریک دانشگاه

چند روزی در شبکه های اجتماعی و بعضی از خبرگزاری به استناد سایت وبومتریک، در خصوص کاهش چند پله ای رتبه وبومتریک دانشگاه علوم پزشکی بابل اطلاع رسانی غیرمنصفانه ای صورت گرفت. به همین دلیل به عنوان مدیر آمار و فناوری دانشگاه برخود لازم دانستم مطالبی را در خصوص این نظام رتبه بندی و جایگاه آن در کشور و جهان به استحضار برسانم:

گرچه عمر فعالیت این نظام رتبه بندی به سال ۲۰۰۴ بر می گردد اما اکثر صاحب نظران نقطه ضعف اصلی سایت وبومتریکس را در این  می دانند که داده های همه شاخص ها را از موتورهای جستجو استخراج می کند و اعداد بدست آمده از این موتورها به شدت متغیر و غیرقابل استناد هستند. مساله دیگر نیز ناقص و ناکافی بودن فاکتورهاست. بطور کلی چهار فاکتور موجود به هیچ وجه همه شرایط یک وب ایده آل دانشگاهی را شامل نمی شوند. مساله دیگر نیز ناشناخته بودن موسسه متولی این امر و احتمالا عدم وجود منابع انسانی کافی برای انجام فرآیند رتبه بندی است. این امر بخوبی از نتایج کار و وضعیت سایت رتبه بندی مشهود است. متغیر بودن فرمول، منابع و وزن فاکتورها نیز از جمله نقاط ضعف به شمار می رود، تغییرات پی در پی و اساسی در موارد ذکر شده باعث عدم ثبات در نتایج و بلاتکلیفی موسسات می شود.

حال اگر نتایج رتبه بندی این سایت رو قبول داریم و خروجی این سایت را بعنوان شاخصی بین المللی در نظر می گیریم چرا در بخشی از این سایت که دانشگاه علوم پزشکی بابل رتبه دوم کشوری و ۷۵۵ جهان را در ارزیابی وب سایت های بیمارستانی کسب کرده است، هیچ انعکاسی در شبکه ها و خبرگزاری ها نداشته است(تصویر زیر)

رتبه ی ۲ دانشگاه علوم پزشکی بابل در رتبه بندی وبسایت های دانشگاهی

(تاریخ استخراج ۹۶/۵/۱۶ به این آدرس )

اینجانب همانطورکه کسب رتبه ۲ کشوری سایت های بیمارستانی دانشگاه را درست نمی دانم رتبه ی سایت دانشگاه علوم پزشکی بابل در بخش دانشگاهی را نیز معتبر نمی دانم. سایت دانشگاه علوم پزشکی بابل در حال حاضر از فناوری روز طراحی سایت دنیا استفاده می کند و جزء معدود سایت های دانشگاهی کشور است که ویژگی واکنش گرایی دارد و تمامی استانداردهای مدنظر طراحی سایت کشوری را که هر ساله بر اساس آن مورد ارزیابی قرار می گیرد رعایت نموده است و هر انسان منصفی فقط با مقایسه ظاهری سایت قبلی با سایت فعلی می تواند به این واقعیت اذعان نماید.

گرچه تیم فنی و پشتیبانی سایت ما هم می توانست با تکنیک های غیر علمی و غیر اخلاقی Page Rank سایت دانشگاه را در موتورهای جستجو افزایش دهد ولی ما این راه را نمی پسندیم و با راهکارهای درست، به دنبال رضایت واحدهای زیر مجموعه هستیم که بتوانند با استفاده از قابلیت های روز دنیا، عملکرد سازمان خود را به درستی معرفی کنند. البته با کمی دقت در خروجی سایت وبومتریک می توان به مناسب نبودن این نظام رتبه بندی برای دانشگاههای ایران مطمئن شد. برای مثال دانشگاه تهران که رتبه یک کشور را به خود اختصاص داده است دارای رتبه ۵۱۱ جهان هست و جالب اینکه تنها ۶ دانشگاه دیگر به همراه دانشگاه تهران رتبه زیر ۱۰۰۰ در جهان را کسب نمودند.

گرچه اگر در انتقال خبر با توجه به کسب رتبه ۸۴ از بین ۵۸۴ دانشگاه ثبت شده ایرانی در سایت وبومتریک و کسب رتبه ۳۴۲۶ جهانی از آخرین رتبه کسب شده دانشگاه ایرانی یعنی ۲۷۲۷۰ ، و کسب رتبه سوم در بین دانشگاههای کلان منطقه یک، جانب انصاف رعایت می شد، کسب این رتبه هم خیلی نامطلوب نبود.

ذکر این نکته رو هم مهم می دانم که یکی از شاخص های جدیدی که در رتبه بندی وبومتریک دانشگاه موثر است و درصد تاثیرگذاری آن نسبت به شاخص های دیگر قابل توجه است، شاخص برتری علمی است که کاملا چیزی جدا از بحث فنی سایت دانشگاه است چرا که داده های مرتبط با این شاخص از پایگاه اطلاعاتی سایمگو استخراج می شود و به میزان تولیدات علمی نمایه شده در سایت مذکور با نام دانشگاه علوم پزشکی بابل نمره داده می شود. بنابراین چنانچه تولیدات علمی یک دانشگاهی در یک سالی خاص افت کند این عامل در رتبه وبومتریک هم تاثیر می گذارد!!

انشاله روزی فرا برسد که با ترازوی سنجش بومی، عملکردهای خود را مورد مقایسه قرار بدهیم. و در کنار توجه به خروجی های مراکز بین المللی، دانش و آگاهی خود را نیز افزایش دهیم و هر محصول خارجی را بی کم و کاست نپذیریم و اگر هم قرار است از چنین نظام ها و محصولی استفاده کنیم بعد از بومی سازی و در نظر گرفتن شرایط کشور ایران، از آن استفاده نمائیم.

دکتر یمین فیروز- مدیریت آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه علوم پزشکی بابل

۱۸ مردادماه ۱۳۹۶

اشتراک گذاری: