مزایای جراحی سنگ کلیه به روش جراحی بسته

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از مزایای جراحی سنگ کلیه در بابل به روش بسته PCNL با استفاده از یک برش کوچک به جای شکاف وسیع در روش های گذشته خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر تیموریان گفت: سنگ كلیه یک بیماری شایع دستگاه ادراری است که در گذشته تمام موارد سنگهای بزرگ كلیه، به روش عمل جراحی باز (عمل سنگ کلیه) و با ایجاد شكاف وسیع در ناحیه پهلو یا شكم درمان می شدند که در این روش‌ها بیماران تا چندین هفته از درد محل برش جراحی و عوارض ناشی از آن مثل فتق محل عمل، شكایت داشتند.
دکتر محمد تیموریان متخصص اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: خوشبختانه در چند دهه گذشته، با ابداع روش هایی مثل سنگ شكنی با امواج صوتی برای سنگهای كوچك و روش PCNL برای سنگهای بزرگتر از یک و نیم سانتی متر، می توان اكثر سنگهای كلیه را به راحتی و بدون شكاف وسیع پهلو درمان نمود.

 

وی با اشاره به اینکه امروزه PCNL درمان طلائی سنگ های بزرگ کلیه و سنگ هایی که به سنگ شکنی جواب نمی دهند، می باشد، افزود: از این روش برای بیمارانی که سنگ کلیه بزرگ دارند و یا سابقه جراحی قبلی دارند و به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده‌اند، استفاده می شود.
دکتر تیموریان ادامه داد: در عمل  PCNL با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی و با ایجاد تونل پوستی، بدون شکاف جراحی، از طریق دوربین در اتاق عمل، یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد می‌شود و سنگ های بزرگ خرد و با استفاده از پنس خارج می شوند.
وی افزود: در این عمل به جای بخیه‌های متعدد، فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.
این متخصص بیان داشت: مهمترین عامل از بین رفتن سنگ کلیه مصرف زیاد آب می باشد که فرد باید آب فراوان در روز مصرف کند تا رنگ ادرار بیمارشفاف گردد و از مصرف قهوه، نوشابه، الکل چای پررنگ، مصرف زیاد نمک خودداری نمایید و در مصرف پروتئین زیاده روی نکنید تا دچار سنگ کلیه نشوید. 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: بیمارانی که  دچار سنگ کلیه هستند چه به صورت اورژانسی که به اورژانس و چه غیر اورژانس به درمانگاه بیمارستان شهید بهشتی که دارای امکانات مجهز می باشد مراجعه نمایند تا اقدامات تشخیصی و درمانی صورت پذیرد.
 

 

 

اشتراک گذاری: