غربالگری شنوایی بدو تولد، در تشخیص زودهنگام کاهش شنوایی اهمیت بالایی دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از اهمیت تشخیص زودهنگام کاهش شنوایی و درمان به موقع در نوزادان با غربالگری شنوایی بدو تولد خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر فرشته باقری در آستانه 13 اسفند روز جهانی شنوایی گفت: غربالگری شنوایی بدو تولد، باید در همه نوزادان قبل از یک ماهگی و ترجیحا قبل از ترخیص از بیمارستان توسط شنوایی شناس انجام شود.
دکتر فرشته باقری عضو هیئت علمی و استادیار گروه شنوایی شناسی دانشگاه با اشاره به اینکه تست شنوایی نوزادان در یک مرحله انجام نمی شود، بیان داشت: نوبت های بعدی تست های شنوایی باید بسیار جدی گرفته شوند و در همه نوزادان، تست های شنوایی تا سه سالگی به فاصله‌ی هر شش ماه یا در مواردی سه ماه یا حتی زودتر، به تشخیص شنوایی شناس انجام گردد.
وی ادامه داد و گفت: در صورت ازدواج فامیلی یا وجود سابقه‌ی کم شنوایی در اقوام دور یا نزدیک، پدر یا مادر، تستهای تکمیلی شنوایی باید در سه ماهگی برای نوزاد انجام گیرد. 
استادیار گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی بابل عنوان کرد: در نوزادان با کم شنوایی مادرزادی، برای رسیدن به درمان موثر باید تا قبل از ۳ ماهگی ، این بیماری تشخیص و تایید شود و مداخله زودهنگام قبل از ۶ ماهگی انجام شود، چون سال اول زندگی برای رشد گفتار و زبان و رشد فکری و عاطفی ضروری است . 
دکتر فرشته باقری تصریح کرد: تا سه سالگی به هیچ وجه نباید نوزاد را در معرض تلویزیون، موبایل و تبلت قرار داد، زیرا منجر به تاْخیر مهارتهای شنوایی، شناختی و گفتاری می‌شود و جهت تقویت این مهارتها، تا میتوانید فارغ از اینکه نوزاد متوجه می‌شود یا خیر با او سخن بگویید و فضای خانه را غنی از گفتار کنید، چراکه او صداها را دریافت میکند.

   


 

اشتراک گذاری: