سرطان پروستات شايعترين سرطان در مردان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دكتر موعودی از سرطان پروستات بعنوان شايعترين سرطان در مردان خبر داد و گفت: از هر ٥ الی ٦ مرد كه طول عمر بالا داشته باشد یک نفر به سرطان پروستات مبتلا می شود.

دكتر عمادالدين موعودي فوق تخصص سرطان هاي ارولوژي دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: سرطان پروستات شايعترين سرطان در مردان است که عمدتاً در مردان بالای ٥٠ سال ديده مي شود بطوريكه از هر ٥ الی ٦ مرد كه طول عمر بالا داشته باشد یک نفر به سرطان پروستات مبتلا می شود. 

وی با اشاره به اینکه سرطان پروستات از نظر كشندگي و قدرت بيماري زايي بين افراد مختلف متفاوت است، بیان داشت: در بعضی افراد بعد از مرگ در آزمايش از پروستات متوجه سرطان وی مي شوند در صورتی که علت فوت مثلاً سكته قلبی بوده است.

متخصص ارولوژي دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: تنوع زياد در كشندگي سرطان پروستات در افراد مختلف، نظر محققین را نسبت به انجام غربالگری اين سرطان تغییر داده است.

دکتر موعودی افزود: اگر غربالگري را انجام دهيم موارد بدون اهميت سرطان را ممكن است پيدا كنيم كه جز استرس و درمان ها بي مورد نفعی برای فرد نداشته باشد و اگر غربالگری را انجام ندهيم مواردي كه بيمار بعلت سرطان پيشرفته مراجعه مي كند را خواهيم داشت. 

فوق تخصص سرطان هاي ارولوژی با اشاره به اینکه از سال ٢٠١٢ به بعد ديدگاه جهان نسبت به سرطان پروستات كمی تغيير كرده است، عنوان کرد: با اطلاعاتی كه از يافته های بالينی، پاتولوژی،  آزمايشگاهی و تصويربرداری بدست می آوريم می توانيم بيمارانی كه خطر پيشرفت سرطان در آن ها كم است را جدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه غربالگری سرطان پروستات در مردان بين ٥٠ الی ٧٥ سال كه اميد به زندگی حداقل ١٠ سال را دارند انجام می شود، گفت: غربالگری بر اساس ازمايش خون (PSA) و معاينه از راه مقعد می باشد كه اگر هركدام از اين دو غير طبيعی باشد از پروستات نمونه برداری كرده و برای پاتولوژی فرستاده و تشخيص سرطان پروستات داده می شود.

 

اشتراک گذاری: