دورهمى ها، ترددها، بازارچه های محلی از علل مهم شروع پیک سوم کرونا در مازندران

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، .دکتر سید فرزاد جلالی از دورهمی‌ها، ترددها، بازارچه های محلی، پاساژها و كاهش رعايت پروتكل‌هاى بهداشتى بعنوان علل شروع پیک سوم کرونا در مازندران نام برد.

دکتر سید فرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل درباره دلايل روند افزایشی و شروع پیک سوم کرونا در مازندران، گفت: علی‌رغم  اینکه روند بيمارى در اغلب استانهای کشور رو به کاهش می باشند ولی در استان های شمالی تا حدودی رو به افزایش بوده است که این صعود البته بنظر ميرسد قابل مدیریت و تدریجی باشد.
وی با اشاره به اینکه پیک سوم کرونا در مازندران  شروع شده است، افزود: رعايت خوب پروتوكلهاى بهداشتى در برخى مقاطع زمانى، رفتار ویروس، آب و هوا، تفاوت نژادی، ژنتیکی، تغذیه و تاثیرات ایمنی ناشی از ابتلا بیماری در پیکهاى اول و دوم می تواننداز عوامل موثر تاخیر پیک سوم در مازندران باشد.
این مسئول اظهار داشت: متاسفانه علی‌رغم توصیه هایی که برای عدم دورهمی ها  در شب یلدا و خودداری از برگزاری از مهمانی های و مراسمات انجام شد این موضوع از سوی برخى هم استانی ها رعایت نشد و با عادی انگاری موجب رقم زدن و شیوع مجدد کرونا در سطح استان شدند.
وی با ذکر این نکته که نباید تعطیلی اصناف و کاهش ساعت کاری واحدهای صنفی موجب دورهمی شبانه شود، بیان داشت: طی بررسیهاى بعمل آمده بیش از یک‌سوم افراد مبتلا، به‌طور قطعی با یک بیمار دچار علائم تنفسی، تماس نزدیک داشتند و این تماس نزدیک عمدتا در خانواده، مراسمات، اجتماعات و بازارچه های محلی بوده ودر مرحله بعدى درمحل کار بوده  است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: حضور در بازارچه های محلی، پاساژها و هایپرمارکت‌های بزرگ از محل های پر خطر محسوب می شود که کنترل این مکان ها تاثیر بسزایی در کاهش و کنترل بیماری کرونا دارد.
وی با ذکر این نکته که متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روستاها بسیار کمتر از شهرها می باشد، ادامه داد: تنها با رعایت بيشتر از ۹۵ درصدی کل جامعه است كه ميتوان گفت پيشگيرى مناسبى در برابر کرونا صورت مي‌گيرد. 
دکتر جلالی یکی از عمده دلایل شیوع کرونا در استان های شمالی کشور ورود مسافران بوده است، اذعان داشت: در روزهای تعطیل قبل از اعمال محدودیت‌ها، گاهى بیش از 1 میلیون و 300 هزار اتومبیل وارد استان شده که اگر درهر اتومبیل ٢ سرنشین باشد نزدیک به جمعیت استان در روزهای تعطیل وارد استان ميشوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: روزهای تعطیل در تهران اگر پیوسته باشد ناخودآگاه هجوم مسافران حتی با ماشین‌های پلاک استان  را سبب ميشود که نگران کننده است، البته مسافران، کمتر از قبل وارد استان مازندران می شود چون عمدتا از ترددها جلوگیری می شود.

اشتراک گذاری: