قصری که دانشگاه شد/ تغییر ماهیت کاخ شاهپور به نخستین مرکز آموزش پزشکی شمال کشور

کاخ شاهپور بابل که یکی از اموال به جا مانده از دوران پهلوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود، پس از انقلاب و از سال ۱۳۶۲ به عنوان نخستین مرکز آموزش پزشکی شمال کشور به یک مرکز خدمات رسان عمومی تحت عنوان دانشگاه علوم پزشكی تبدیل شد و اکنون پس از بیش از سه دهه در قالب ۹ دانشکده مشغول خدمت رسانی به مردم است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، چهل‌ویک سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد. این انقلاب پدیده‌ای الهی و مبارک بود که در اواخر قرن بیستم، جهان را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد.

این انقلاب عظیم، دستاوردهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشته و سال‌ها طول می‌کشد تا همه‌ی آثار و نتایج این پدیده‌ی الهی آشکار و مورد تحلیل قرار گیرد اما در این مقال به سراغ یکی از اماکنی در دوران پهلوی می‌رویم که سال‌ها محل خوشگذرانی بوده و پس از انقلاب به یکی از مراکز بزرگ خدمات رسان و آموزشی به عموم مردم مبدل شده است.

 

کاخ سلطنتی بابل یا کاخ شاپور در جنوب شهرستان بابل، درون باغ باصفا و بسیار زیبایی که امروزه محل دانشگاه پزشکی شهرستان بابل است، واقع شده است، یکی از این کاخ‌هایی بود که پس از انقلاب و به نفع مردم مصادره شد.
این عمارت تاریخی، که متعلق به دوران پهلوی است، کاخی متشکل از دو طبقه و دارای اتاق‌هایی بسیار و سالن‌هایی متعدد است که از ویژگی‌های قابل توجه در ساخت آن، تزئینات زیبا و خیره‌کننده‌ای است که به صورت گچ‌بری‌های زیبا و هنرمندانه اجرا شده است.
در جنوب بارفروش‌ده در عصر صفوی دریاچه‌ای وجود داشت که در میان آن جزیره‌ای بسیار زیبا واقع بود که آب آن از رودی به نام آقارود که شعبه‌ای از بابلرود بود تأمین می‌شده‌است. شاه عباس اول که به مازندران عشق می‌ورزید در این جزیره، که آن را باغ شاه نامید، عماراتی عالی بنیان نهاد تا این نقطه تفرجگاهی برای وی و دولتخانه حاکم بارفروش‌ده باشد.

 

همه سیاحان و سفرنامه نویسانی که از بارفروش دیدن کرده‌اند به وصف عمارات دلکش و باغات دلگشای این جزیره پرداخته‌اند. جزیره، پر از درختان نارنج و مرغزاری باشکوه و نخجیرگاهی مورد آرزو بود و سطح دریاچه پوشیده از گل‌های نیلوفر آبی و انواع و اقسام پرندگان، به ویژه مرغابی بود. جزیره از عهد شاه عباس، به وسیله یک پل به شهر وصل می‌شد.

از آن پس شاهان دیگری چون شاه عباس دوم، آقا محمدخان قاجار، فتحعلیشاه و ناصرالدین شاه نیز به بارفروش آمدند تا در رویای بهشت عدن و باغ ارم دیگری چند روزی در جزیره و دریاچه گل‌های نیلوفر بحر ارم (نامی که گویند از عهد فتحعلیشاه رایج شد) به شکار و عیش و نوش بپردازند. از آن سو جزیره بحر ارم می‌توانست امن‌ترین نقطه برای کاخ شاهی و مقر حکومتی بارفروش باشد.
شاهان پهلوی در وسط همین جزیره‌ای که از عهد شاه عباس اول صفوی به بعد محل تفرج و شکار شاهان و شاهزادگان و حکام این شهر بوده، کاخی بسیار زیبا بنیان نهاد. کاخی دو طبقه با اتاق‌ها و تالارهای متعدد که مزین به گچبری‌های بسیار زیبا هستند. این کاخ در سال ۱۳۶۲ به دانشگاه علوم پزشکی بدل شد.

 

کاخ سلطنتی بابل در استان مازندران، اکنون در حاشیه جنوبی شهر بابل و میدان انتفاضه قرار گرفته است که از آثار به جا مانده دوران پهلوی محسوب  و محل فعلی دانشگاه علوم پزشکی بابل است.
یکی از آن اماکنی که سال‌ها برای خوش‌گذرانی عده‌ای خاص در دوران سلنطت شاهان پهلوی و دولت‌های گذشته  و همچنین افراد مرفه در کشور ‏مورد استفاده قرار می‌گرفت، کاخ شاهپور بابل بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ مصادره و در اختیار عموم قرار گرفت و امروزه به عنوان یکی از مراکز خدمات رسانی مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد.

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و در اجرای سیاست تعمیم و گسترش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی در سال ۱۳۶۲ هیات تخصصی پزشکی وزارت را جهت ارزیابی و انتخاب محل برای ایجاد دانشکده پزشکی به مازندران اعزام کرد.
هیات مزبور پس از بازدید از شهرهای ساری، بابل و گرگان، بابل را به علت داشتن امتیازاتی از جمله مکان مناسب (باغ‌شاه)  به عنوان محل تاسیس اولین مرکز آموزش پزشکی شمال کشور برگزید (خبر مندرج در روزنامه رسمی ۱۳۶۲/۸/۱۷ ه.ش) که با تایید شورای گسترش وزارت علوم مجوز تاسیس دانشکده صادر شد و با پذیرش ۵۰ نفر دانشجوی دکتری پزشکی عمومی از طریق آزمون سراسری، در بهمن ۱۳۶۴ هجری شمسی با حضور وزیر بهداشت وقت جناب آقای دکتر سید علیرضا مرندی فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد.

هم اکنون دانشگاه علوم پزشکی بابل دارای ۹ دانشکده شامل دانشکده پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده پرستاری رامسر، دانشکده طب ایرانی، دانشکده بین الملل (پردیس خودگردان)، دانشکده توانبخشی، دانشکده پرستاری مامایی بابل و دانشکده بهداشت می‌باشد.
انقلاب اسلامی، دستاوردهای فرآوانی برای مردم و اقشار گوناگون کشور داشت که باید از فرصت دهه فجر برای بازتاب و یادآوری نمونه‌های فراوان این دستاوردها استفاده و در خصوص عملکردهای موفق نظام پس از انقلاب روشنگری کرد.
سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بهانه‌ای است تا مشکلات و استبدادهای فراوان دوران پهلوی را به خاطر آورده و همچنین یادآور دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در ابعاد گوناگون باشیم.

اشتراک گذاری: