برای راه اندازی و تجهیز بیمارستان ها، به هیچ کشوری نیازمند نیستیم

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در زمینه مقابله با کروناویروس آمادگی کافی داریم و اینگونه نیست کروناویروس اتفاق بیفتد و هیچ آمادگی وجود نداشته باشد، در این زمینه، تمامی مبادی مرزی کنترل می شود و در تمامی بیمارستان ها بخش ایزوله آماده شده است.

به گزارش وبدا، دکتر قاسم جان بابایی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، در پاسخ به سوالی درخصوص اجرای راهنماهای بالینی، بیان کرد: درحال حاضر بیمه ها ۳۰ درصد از ۶۰۰ راهنمای بالینی را اجرایی می کنند و جا دارد، اقدامات خود را تسریع دهند.

وی درخصوص سهم پرداختی بیماران در بیمارستان های دولتی، اظهار کرد: ۹۰ درصد هزینه‌ های بیماران در بیمارستان‌ های دولتی را بیمه‌ ها و وزارت بهداشت می ‌پردازند و سقف پرداختی بیماران حداکثر ۱۰ درصد و بیماران ارجاعی از بیمارستان های دیگر، ۵ درصد است.

دکتر جان بابایی افزود: میزان فرانشیر و پرداختی بیماران در بیمارستان های دولتی از ۱۰ درصد بیشتر نمی شود و هیچ بیمارستانی حق فرستادن بیمار به خارج بیمارستان برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی را ندارد و اگر چنین تخلفی گزارش شود با متخلف برخورد می شود.

وی درخصوص تمهیدات وزارت بهداشت برای مقابله با تحریم ها، افزود: در ستاد تدابیر ویژه وزارت بهداشت با ریاست وزیربهداشت، اقدامات مهمی انجام می شود و تقریبا توانستیم اقلام دارویی که کمبود داشت را تامین کنیم و فقط در زمینه محصولاتی که آمریکا مستقیما تولیدکننده آنهاست، مانند داروهای بیماران ام پی اس، دچار مشکل شده ایم. به طورکلی، در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی مشکل جدی نداریم.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد تجهیزات و اقلام مصرفی بیمارستان های تازه تاسیس تولیدات شرکت های دانش بنیان است، افزود: این موضوع یک افتخار ملی است و اکثر اقلام مصرفی بیمارستانی در داخل تولید می شود. در حال حاضر، برای راه اندازی و تجهیز بیمارستان ها، به هیچ کشوری نیازمند نیستیم.

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص قیمت داروهای ناباروری، بیان کرد: برخی داروهای درمان ناباروری تولید داخل بوده و تحت پوشش بیمه هستند، اما اقلام وارداتی که بعضا قیمت گرانی دارند، با کمک ستاد اجرایی فرمان امام (ره) پوشش می دهیم. به این صورت که ستاد اجرایی فرمان امام، پوشش این داروها را تا سقف 5 میلیون تومان تقبل کرده و بیماران می توانند با مراجعه به داروخانه های متنخب، آنها را تهیه کنند.

وی درپاسخ به سوالی درخصوص ساختن بیمارستانی مشابه بیمارستان چینی برای مواقع اضطرار و بحران در ایران، گفت: ساختن چنین بیمارستانی به حوزه سلامت و پیشرفت پزشکی مربوط نیست، بلکه به حوزه مهندسی کشور برمی گردد، چنانچه اقدامات عمرانی در کشور قوی باشد، ساختن چنین بیمارستانی میسر می شود. اما در حوزه تجهیز بیمارستان و مدیریت بیماری های واگیری همچون کرونا، می توان گفت که حوزه سلامت از پس آن بر می آید. چراکه ایران تجربیات خوبی در این حوزه دارد. برای مثال، در وقوع سیلاب های اخیر، حوزه سلامت عملکرد بسیار خوبی داشت. در این بحران، بیش از 800 بیمار با اورژانس هوایی جابجا شدند و هیچگونه مرگ و میری در اثر بیماری و آسیب و مصدومیت نداشتیم و تمامی موارد فوتی جان خود را بر اثر وقوع سیلاب از دست داده بودند که این موضوع، مرهون زحمات و تلاش های نیروهای بهداشت، اورژانس پیش بیمارستانی و کادر بهداشت و درمان و همچنین، بهداشت محیط است.

آمادگی کامل وزارت بهداشت برای مقابله با کروناویروس

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه برای مقابله با کروناویروس دستورالعمل آموزشی صادر و ابلاغ شده است، ادامه داد: در این زمینه دستورالعمل کشوری نیز ابلاغ شده و به تمام دانشگاه ها آموزش های لازم داده شده است، همچنین، پروتکل نیز تدوین شده است.

وی ادامه داد: در زمینه مقابله با کروناویروس آمادگی کافی داریم و اینگونه نیست کروناویروس اتفاق بیفتد و هیچ آمادگی وجود نداشته باشد، در این زمینه، تمامی مبادی مرزی کنترل می شود و در تمامی بیمارستان ها بخش ایزوله آماده شده است، با وجود داشتن نیروی انسانی خوبی که در حوزه سلامت داریم، اطمینان دارم که چنانچه این بحران ایجاد شود، با موفقیت عمل خواهیم کرد.

وی در خصوص سرنوشت مراکز درمان بستر که در دولت نهم و دهم به آن اشاره شده بود، گفت: محلی برای بودجه این مراکز در سازمان برنامه و بودجه تعریف نشده است. تنها مراکزی که طبق تعریف این سازمان به مردم ارائه خدمت می‌دهد، مراکز جامعه خدمات سلامت شهری روستایی، بیمارستان‌ها و غیره است و البته طی تفاهم نامه‌ ای که با بنیاد مستعضفان به امضا رسانده ‌ایم، این بنیاد مراکزی را برای ما می‌ سازد که درمان بستر نیست و شبانه‌ روزی ارائه خدمت می ‌دهد که برخی از این مراکز جایگزین مراکز قدیمی بهداشت و درمان می‌ شود.

دکتر جان بابایی درخصوص درمان افراد مبتلا به اعتیاد و چگونگی توزیع متادون، اظهارکرد:‌ در زمینه توزیع متادون، هر دستورالعملی که از کمیته درمان وزارت بهداشت مصوب شود، مبنای اجرا است. در حال حاضر، قرار نیست داروی متادون را به داروخانه‌ ها بدهیم. بلکه رویه به شکل قبلی اجرا می‌ شود. عرضه دارو در محل ارائه خدمت بوده و توزیع دارو نیز توسط دانشگاه‌ های علوم پزشکی صورت می گیرد که می ‌توانند در دو یا سه داروخانه‌ منتخب آن را توزیع کنند. اما این داروخانه ها دارو را باید به درمانگر ارائه دهند نه بیماران.

فروش مکمل در مطب ها ممنوع است

وی درخصوص فروش مکمل ها در مطب ها و توسط پزشکان، گفت: به طورکلی، فروش مکمل در مطب ها ممنوع است و نظام پزشک متولی رسیدگی به اینگونه مسائل است.
 

اشتراک گذاری: