افزایش یک ربع قرنی امید به زندگی ایرانیان

دکتر حریرچی گفت: امید به زندگی ایرانیان در ۴۰ سال گذشته از ۵۲ سال به ۷۴ و نیم در مردان و ۸۸ و نیم در زنان رسیده است.

به گزارش وبدا، دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در گفتگوی اختصاصی با شبکه المیادین در خصوص تشریح دستاوردهای کشور ایران در حوزه سلامت گفت: حوزه سلامت ایران با اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی و تامین خدمات درمانی برای مردم ایران در ۴۰ سال گذشته دستاوردهای خوبی را کسب کرده است مثلا در دهه ۷۰ از هر هزار تولد زنده نوزادان ایرانی، ۱۷۴ مورد زیر ۵ سال فوت می کردند که الان این میزان مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال به حدود ۱۸ در هزار رسیده که ۹۰ درصد کاهش داشته است.

وی در ادامه افزود: امید به زندگی ما در ۴۰ سال گذشته از ۵۲ سال به ۷۴ ونیم در مردان و ۸۸ و نیم در زنان رسید یعنی جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته یک ربع قرن به طول زندگی ایرانیان اضافه کرده است.
معاون کل وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: از لحاظ تامین خدمات درمانی در کشور،  در دهه ۷۰ میلادی حتی تا اواسط ۸۰ میلادی در شهرهای کوچک و برخی مراکز استانها پزشکانی از جنوب آسیا و جنوب شرقی آسیا به کار گرفته می شدند در حالیکه  در حال حاضر ایران به منطقه توریسم درمانی تبدیل شده است.

وی گفت: در حال حاضر از کشورهای متعددی برای انجام امور درمانی به ایران می آیند و بیش از سی کشور دنیا  نیز در حال آموزش پزشکی در کشور ما  هستند. با اقداماتی که انجام شده حدود ۹۸ درصد داروی مصرفی کشور در داخل بدون هیچ وابستگی تولید می شود و ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی داریم که آموزش پزشکی انجام می دهند.

دکتر حریرچی ادامه داد: طبق برنامه های اخیر پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت به حداقل ممکن رساندیم ۹۳ درصد از مردم کشورمان در حال حاضر بیمه درمانی دارند و برای ۷ درصد بقیه پیرو مصوبه مجلس برنامه ی اجرا کردیم که به پوشش صددرصدی جمعیت برسانیم.

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص وضعیت توریسم درمانی در کشور گفت: با توجه به قیمت های مناسبی که در ازای خدمات درمانی دریافت می شود سال گذشته ۳۰۰ هزار نفر به عنوان توریسم درمانی جهت دریافت خدمات بستری به ایران آمدند این به غیر از مواردی است که در حد بالای یک میلیون نفر نیز از کشورهای مجاور برای ویزیت و سرپایی مراجعه کرده اند. ضمنا بیشتر مراجعین از کشورهای عراق، آذربایجان و جمهوری های تازه استقلال یافته، افغانستان و پاکستان و  همچنین تعدادی هم از کشورهای اروپایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس مراجعه کرده اند.

اشتراک گذاری: