آنفلوآنزا بیماری شایع فصل سرما

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر جوانیان از فوت سه نفر در شهرستان بابل به خاطر آنفلوانزای فصلی خبر داد.

دکتر مصطفی جوانیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل در نشست خبری گفت: آنفلوانزای فصلی با تب ناگهانی شروع می شود، لرز ، سرفه ، گلودرد، کسالت، سردرد و درد عضلانی و مفصلی که می تواند با استفراغ و اسهال همراه باشد نیز از جمله دیگر علائم آن است، البته این علائم در گروه های خاصی نظیر شیرخواران و افراد سالمند و مبتلایان به نقایص ایمنی ممکن است به صورت غیر معمول و گاها شدید ظاهر شود.

وی هدف از این نشست را اطلاع‌رسانی درست با هدف جلوگیری از شایعات دانست و ادامه داد: این بیماری بیشتر از طریق ذرات درشت تنفسی که از طریق عطسه و سرفه و از فاصله نزدیک انتقال می یابند همچنین با تماس با سطوح آلوده نیز امکان انتقال آن تشدید می شود.

وی ادامه داد: ویروس آنفولانزا هر یک تا سه سال می‌تواند به صورت یک اپیدمی خودش را نشان دهد، اپیدمی یعنی تعداد افراد مبتلا از حد نرمال بیشتر شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل افزود: نوع ویروسی که الان بیشتر مدنظر بوده H1N1 و H3N2 است و آن اپیدمی که امسال با آن مواجه شدیم، ویروس H1N1 است که حدود ۳ هفته از آغاز آن می‌گذرد و ممکن است تا ۲ هفته آینده فروکش کند، اما ممکن است موج های دیگری از آن تا پایان زمستان رخ دهد .

دکتر جوانیان تصریح کرد: واکسن آنفولانزا معمولا ۴۰ تا ۶۰ درصد در بدن تاثیر خواهد داشت، پس افرادی که واکسن زده‌اند نیز باید موارد بهداشتی را رعایت کنند.

وی بیان داشت: بیماران پرخطری که زمینه بیمارهایی همچون قلبی، خونی، کبد و سرطان دارند تزریق واکسن آنفلوانزا را جدی بگیرند.  

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری  بیان کرد: واکسن آنفلوانزا به اندازه کافی در داروخانه‌ها وجود دارد و مردم نگران تهیه واکسن نباشند. این واکسن ها از معتبرترین شرکت های دنیا، از فرانسه و هلند تهیه شده است.

وی گفت: هزینه واکسن آنفلوآنزا حدود ۴۱۰ هزار ریال است و برای بیماران پرخطر تزریق این واکسن ضروری است.

 

 

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا  اظهار داشت: تاکنون سه نفر در شهرستان بابل به خاطر آنفلوانزای فصلی جانشان را از دست داده اند و ۲۲ نفر در بیمارستان آیت الله روحانی بابل تحت مراقبت های ویژه قرار دارند.

وی افزود: همه فوت شدگان آنفلوانزای فصلی دارای بیماری های خاص بودند که واکسن تزریق نکرده بودند و بین ۳۰ تا ۶۰ سال سن داشتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل افزود: با اشاره به اینکه والدین در صورت بروز علائم سرماخوردگی، فرزندان خود را به مدرسه نفرستند، گفت: در حال حاضر مردم با رعایت نکات بهداشتی شست و شوی دقیق دست ها و استفاده از مایعات و لباس مناسب می توانند از ابتلا به این ویروس در امان باشند.

وی گفت: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل تمامی بیماران دیالیزی و پرسنل بیمارستان هایی که در اورژانس و مراقبت های ویژه قرار دارند تزریق رایگان واکسن آنفلوآنزای فصلی را انجام داده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: همچنین معلولین مرکز نوشیروانی بابل و برخی از زندانیان نیز تزریق این واکسن را به صورت رایگان دریافت کرده اند.

دکتر جوانیان با بیان اینکه افراد پرخطر اگر دچار آنفولانزا می‌شوند، حتما به پزشک مراجعه کنند، گفت: دارو‌های بتامتازون و دگزامتازون به هیچ وجه توسط بیماران آنفولانزا به صورت خود درمانی استفاده نشود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل ،بهترین راه درمان آنفلوانزای فصلی را برای افراد بیمار استراحت و مصرف مایعات بیان کرد و گفت: در صورتی که بیماران در مراحل اولیه بهبود نیافتند از خود درمانی پرهیز کنند و با مراجعه به مراکز درمانی در نظر گرفته شده تحت درمان قرار گیرند  وبدین منظور در شهرستان بابل برای بیماران بزرگسال، بیمارستان آیت اله روحانی و برای کودکان بیمارستان کودکان امیرکلا در نظر گرقته شده است در صورت نیاز با دستور پزشک بستری خواهند شد.

اشتراک گذاری: