مادران باردار، کودکان و سالمندان در معرض ابتلا به آنفلونزا

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر مصطفی جوانیان معاون بهداشتی دانشگاه از شستشوی منظم دستها و رعایت نکات بهداشتی هنگام عطسه کردن بعنوان یکی از راه های اصلی پیشگیری از آنفلوانزا خبر داد.

دکتر مصطفی جوانیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: ویروس آنفلونزا هر ساله موجب بروز عفونت تنفسی (آنفلوانزای فصلی) در سطح جامعه می گردد و هر یک تا 3 سال نیز اپیدمیهایی را از این بیماری شاهد هستیم.

وی ادامه داد: بیماری با تب ناگهانی یا احساس لرز و درد بدن، سردرد، ضعف و بی اشتهایی شروع می شود و درد عضلانی معمولا اندامها و عضلات پشتی را گرفتار می کند و بیشتر بیماران از سرفه خشک و گلودرد نیز شاکی هستند ولی گاهی اوقات ممکن است با اسهال یا استفراغ همراه باشد و تب برای 4-3 روز ادامه دارد.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: بیماری خودمحدود شونده بوده و داشتن استراحت کافی بهمراه مصرف مایعات فراوان و استفاده از تب بر موجب بهبودی می گردد و به هیچ عنوان در این مرحله از کورتون مثل دگزامتازون و بتامتازون نباید استفاده کرد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: افرادی که به دلیل بیماری زمینه ای پردنیزلون مصرف می کنند هم در صورت بروز علائم بیماری حتما به پزشک مراجعه نمایند.

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا گفت: افراد سالمند (بیشتر از 60 سال)، کودکان زیر 4 سال ، بیماران ریوی، قلبی، کلیوی، خونی ، متابولیک و دریافت کنندگان داروهای سرکوب کننده ایمنی و خانمهای باردار بخصوص در سه ماهه دوم و سوم حاملگی و یا 2 هفته اول بعد از زایمان در معرض ابتلا به شکل شدید بیماری می باشند لذا در صورت بروز بیماری در این افراد باید درمان ضد ویروس تجویز گردد.

دکتر جوانیان افزود: بروز تنگی نفس، درد قفسه سینه و یا خواب آلودگی و یا شروع مجدد تب بعد از قطع آن ، از علائم خطر بوده و افرادیکه دچار چنین علائمی می گردند، باید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایند و مورد ارزیابی قرار گیرند.

وی ادامه داد: راه انتقال بیماری از طریق قطرات تنفسی بوده لذا مهمترین نکته در پیشگیری از ابتلا ، شستشوی منظم دستها و رعایت نکات بهداشتی هنگام عطسه کردن و سرفه می باشد و استفاده از دستمال کاغذی آنهم فقط برای یکبار و فاصله گرفتن از دیگران موقع عطسه از دیگر نکات می باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اضافه کرد : استفاده از ماسک جراحی توسط خود بیمار جهت جلوگیری از انتقال بیماری می تواند مفید باشد ولی استفاده از آن برای سایرین تنها در هنگام ورود به اطاق بیمار توصیه می شود.

وی بیان داشت: واکسن آنفلونزا بصورت سالانه معمولا در ماههای شهریور، مهر و تا پایان فصل آنفلوانزا قابل تجویز می باشد و افراد پرخطر می توانند برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری پیشگیری نماید.

دکتر جوانیان برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزا و بیماریهای حاد تنفسی گفت : هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی خود را بپوشانید و از دست زدن به چشم ها و بینی خودداری کنید و مکرر دستهایتان را بشویید.

وی با ذکر این نکته که هنگام بیماری از حضور در اماکن عمومی خودداری شود، اضافه کرد: از ربوسی و دست دادن با دیگران و رها کردن دستمال کاغذی های مصرف شده در محیط خودداری شود.

اشتراک گذاری: