فهرست

تغذیه سالم موجب افزایش ایمنی بدن در برابر کرونا

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، عسگری فقان پور از تاثیرات نحوه مصرف مواد غذایی و تغذیه سالم در افزایش ایمنی بدن در برابر کرونا خبر داد.

عسگری فقان‌پور مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به شعار روز جهانی غذا « توسعه، تغذیه پایدار با مشارکت یکدیگر» گفت: شیوع بالای ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن باعث کاهش دسترسی غذا در جهان شده است و  پیامد آن، امنیت غذایی را در جهان به شدت متاثر کرده است.
وی بیان داشت: تغذیه مناسب از جمله راهکارهای مهم حفظ سلامت می باشد که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث پیشگیری از بیماری های عفونی از جمله بیماری کرونا می‌گردد.

مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل عنوان کرد: برای مقابله با این بیماری، بهترین شیوه رعایت پروتکل های بهداشتی و تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد که یکی از راهکارهای افزایش ایمنی بدن، رعایت اصول تغذیه سالم می باشد. 

فقان پور با اشاره به اینکه سبک غذا خوردن در دوران کرونا باید خوب رعایت شود، بیان داشت: بهتر است غذا را در وعده های بیشتر و حجم کمتر مصرف شود و از حذف وعده های غذایی اجتناب گردد.

وی در همین راستا افزود: آب و مایعات از قبیل آب میوه های طبیعی و آب سبزیجات طبیعی در دوران کرونا بیشتر استفاده گردد و بهتر است مایعات در فاصله ی وعده های غذایی به میزان کافی مصرف شود، تا حد امکان از مصرف مایعات همراه با غذا پرهیز شود و جهت کاهش التهاب ریوی، خوردن نوشیدنی های گرم پیشنهاد می گردد.

فقان پور اذعان داشت: باتوجه به اینکه در بیماران کرونایی مواد غذایی زود هضم توصیه می گردد بهتر است در این دوران از مواد غذایی کم فیبر مانند نان های سفید و بدون سبوس مانند نان لواش، تافتون و نان های فانتزی استفاده گردد و بعد از آن که بیمار دوره بیماری را سپری کرد از نان های سبوس دار استفاده شود چون مواد فیبردار از چربی ها هم دیرتر از سیستم گوارشی عبور می کند.

وی ادامه داد: مصرف دو یا چند بار انواع سوپ یا انواع آش در هفته توصیه می شود که در تهیه سوپ می توان از سبزیجاتی مانند هویج، گوجه فرنگی، کدو حلوایی، تره، جعفری، اسفناج، گشنیز و انواع جوانه ها به انضمام تکه های سینه مرغ استفاده نموده و افزودن عصاره ی قلم گاو یا گوسفند به سوپ توصیه می گردد.

عسگری فقان پور ادامه داد و گفت: استفاده از برنج کته، جوجه آب پز و بخار پز، آب مرغ، سوپ مرغ بدون چربی توصیه می شود و جهت افزایش اشتها استفاده از میوه ها و سبزی ها با تأکید بر مصرف موز رسیده، خرما (مصرف سه عدد در روز)، سیب، سس سیب، سیب پخته، کمپوت سیب بدون شکر، انار، پرتقال، انجیر، لیموترش، انبه، کدو حلوایی و ... مطابق میل فرد توصیه می گردد.

 

مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه مصرف مغزهایی مثل پسته، گردو، تخمه آفتابگردان یا کدو و خشکبارهایی شامل توت خشک، نخود، کشمش، مویز و برگه های شیرین به عنوان میان وعده استفاده شود، گفت: مصرف گوشت قرمز محدود و بجای آن از سایر انواع گوشت ها ترجیحاً از گوشت های سفید مانند مرغ، ماهی و بوقلمون به جای گوشت قرمز استفاده گردد.

وی در همین راستا افزود: مصرف انواع ماهی به خصوص ماهی های کوچک به میزان دو بار در هفته توصیه می شود مصرف ماهی به علت داشتن چربی های امگا ۳ و سلنیوم، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد و تأکید می شود ماهی بصورت بخارپز یا کبابی در کنار لیمو ترش مصرف شود.

عسگری فقان پور اظهار داشت: استفاده منظم از ماست های پروبیوتیک که در سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از رشد و تکثیر انواع میکروب پاتوژن نقش دارد، توصیه می شود.

وی گفت: از روغن مایع گیاهی نظیر روغن کانولا، کنجد و روغن زیتون در پخت غذا و به همراه سالاد استفاده و  افزودن چاشنی هایی نظیر آبلیمو، آب نارنج و آبغوره به غذا توصیه می گردد و از مصرف فلفل و سایر ادویه جات به غیر از زردچوبه خودداری شود.

مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه جویدن آدامس یا مکیدن آب نبات با طعم مناسب مثل نعنا و لیمو می تواند در پیشگیری و بهبود حالت تهوع در دوران کرونا موثر باشد، بیان داشت: بوییدن پوست لیموترش بعد از خراش دادن به کنترل تهوع کمک می کند و در مصرف مواد غذایی سعی شود غذاها بعد از خنک شدن مورد استفاده قرار گیرد تا بوی آنها سبب تشدید حالت تهوع نشود.

عسگری فقان پور با اشاره به اینکه در صورت مبتلا شدن به کرونا مصرف نوشابه و نوشیدنی های شیرین شده با شکر، قند ساده، گز، سوهان، نقل، نبات، کیک و کلوچه و سایر شیرینی جات محدود شود، بیان داشت:  نوشیدنی های شیرین باعث تضعیف عملکرد سیستم ایمنی می شود و در صورت مصرف عسل طبیعی ترجیحاً یک یا دو قاشق مرباخوری عسل به همراه یک قاشق غذاخوری آب لیمو تازه مصرف شود.

  وی گفت: از مصرف زیاد فست فودها، گوشت های فرآوری شده و غذاهای سرخ شده اجتناب گردد چرا که این مواد غذایی حاوی نمک زیاد، اسید های چرب ترانس و اشباع بوده که برای سلامتی و عملکرد سیستم ایمنی نامطلوب هستند.

مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: مصرف مواد غذایی حساسیت زا را به حداقل برسانید، مواد غذایی مثل بادام زمینی، خربزه و انگور در مقادیر زیاد ممکن است آلرژی زا باشند و باعث شدت مشکلات تنفسی می گردد، البته مصرف این مواد در برخی افراد که نسبت به آن آلرژی شدید دارند بهتر است حذف گردد. از مصرف قهوه ، نسکافه، چای، انواع شکلات و کاکائو خودداری گردد.