کاهش ۲۵ درصدی مرگ های ناشی از سکته های قلبی و مغزی با کنترل فشار خون در ایران

به گزارش وبدا، دکتر رضا ملک زاده ، درخصوص مخاطرات فشار خون بالا برای سلامتی انسان، اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از افراد در کشور که مبتلا به فشار خون بالا هستند، از ابتلای خود به این بیماری، بی خبرند.

وی دو علت مهم بی خبری افراد از ابتلا به فشار خون بالا و عدم توجه کافی جامعه پزشکی به این مساله و نیز جدی نگرفتن کنترل فشار خون بالا توسط  مردم، دانست و تاکید کرد: اگر این دو عامل بر طرف شوند، شاهد کاهش  ۲۵ درصدی مرگ های ناشی از سکته های قلبی و مغزی در ایران خواهیم بود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، از مرگ سالانه ۳۳ هزار ایرانی زیر ۵۵ سال به دلیل سکته های قلبی و مغزی عمدتا ناشی از فشار خون بالا، خبر داد و عنوان کرد: باید به این آمار، سال های از دست رفته عمر ایرانی ها به دلیل ناتوانی های ناشی از فشار خون بالا را نیز افزود که هم اکنون به دو میلیون سال رسیده و ۶۲ درصد نسبت به ۲۵ سال گذشته افزایش یافته که عدد بسیار قابل توجهی است.

دکتر ملک زاده، رهایی از افزایش بار بیماری فشار خون بالا در ایران را نیازمند تنها دو گام ساده عملی دانست و افزود: تمام بیماران، به هر دلیلی که به مطب ها مراجعه می کنند، از پزشک خود بخواهند که فشار خونشان را کنترل کند و متقابلا، همه پزشکان نیز خود را ملزم بدانند فشار خون تمام بیماران را فارغ از هر علتی که مراجعه کرده اند، اندازه گیری کنند تا این عامل خطر بیماری های مرگبار در کشور ما تا حدود زیادی کنترل شود.

وی همچنین تاکید کرد: پزشکان در هر تخصصی، ابتدا، یک پزشک عمومی هستند؛ بنابراین توصیه می شود، سیستمی در مطب ایجاد کنند که طی آن، فشار خون تمام بیماران بزرگسال مراجعه کننده بدون استثنا اندازه گیری شود؛ چراکه کنترل فشار خون به عنوان بیماری که عمر انسان را کوتاه می کند، از هر بیماری دیگری مهمتر است؛ این کار را یک پرستار و حتی منشی مطب هم می تواند انجام دهد و چنین اقدام ساده ای نتایج بسیار مهمی در کنترل فشار خون خواهد داشت.

اندازه گیری فشار خون باید هر ماه یا دست کم هر دو یا سه ماه انجام شود

دکتر ملک زاده با هشدار نسبت به این که نیمی از جمعیت ایران با رسیدن به سن ۵۵ سالگی مبتلا به فشار خون بالا می شوند، تاکید کرد: تمام افراد باید از سن ۳۵ سالگی فشار خون خود را چک کنند. اندازه گیری فشار خون باید اساسا هر ماه یا دست کم هر دو یا سه ماه انجام شود و در این بین، افراد مشکوک به فشار خون بالا در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرند.

وی، فشارخون را یک بیماری خاموش و بی علامت، عنوان کرد و افزود: این بیماری به دلیل بی علامت بودن، بسیار خطرناک و گاه مرگبار است. بنابراین، مردم باید بی حالی و خستگی عمومی و نیز سردرد را که دونشانه شایع و مهم خطر فشار خون بالا هستند را جدی بگیرند. 

اشتراک گذاری: