جهت قطع داروها در ماه مبارک رمضان با پزشک خود مشورت نمائید

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر محسن رضازاده معاون غذا ودارو دانشگاه از تبعات قطع خودسرانه دارو بدون مشورت با پزشک معالج برای روزه داری خبرداد.

دکتر محسن رضازاده گفت: اشخاصی که مبتلا به بیماری خاصی هستند و مجبور به مصرف دارو در ایام مبارک رمضان می باشند، قبل از هر چیز با پزشک معالج خود مشورت نمایند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت: در زمان روزه داری هیچگاه وعده های دارو را خود سرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول ننمایید چون این عمل سبب اختلال در روند درمان می گردد. مصرف بسیاری از دارو ها را می توان پس از مشورت با پزشک به زمان سحری یا افطار منتقل شود.

دکتر رضازاده تصریح کرد: اثر بخشی بسیاری از داروها، ارتباط مستقیمی با مصرف به موقع آنها در زمان معین دارد به همین دلیل در ایام روزه داری خودسرانه نوبت داروی خود را قطع نکنید.

وی بیان داشت: قطع ناگهانی برخی از داروها به واسطه روزه داری بسیار خطرناک است و درباره قطع داروهای خود و نحوه استفاده آنها در ماه مبارک رمضان، با پزشک و یا داروساز خود مشورت نمایید.

دکتر رضازاده با اشاره به اینکه بیماران دیابتی باید پیش از شروع ماه مبارک تحت بررسی پزشکی قرار گیرند، گفت : بیماران باید از نظر سطح قند خون، فشار خون، چربی خون، انعقاد خون و بررسی های کلی وضعیت بیوشیمی خون بررسی شوند و بر این اساس رژیم غذایی و دارویی مختص هر بیمار قبل از شروع ماه مبارک تعیین شود.

وی با اشاره به اینکه هم بیماران و هم خانواده فرد مبتلا به دیابت باید در رابطه با خطرات احتمالی تهدید کننده بیمار در ایام روزه داری مورد مشاوره قرار گیرند، خاطر نشان کرد: در مورد علائم افزایش و کاهش قند خون، اندازه گیری قند خون، تنظیم وعده های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف داروها در ماه مبارک باید آموزش لازم را دریافت کنند.

دکتر رضازاده گفت: استفاده خود سرانه از دارو های ضد بارداری ترکیبی مانند LD در بانوان جهت قطع خونریزی دوران قاعدگی و به منظور کامل کردن روزه در ماه رمضان، تبعات خطرناکی مانند اختلالات انعقادی و ایجاد لخته در عروق اندامهای تحتانی و حتی عروق مغزی به دنبال خواهد داشت.

اشتراک گذاری: